![]() |
Zastupitelstvo města Nový Jičín
|
rozpočet města Nový Jičín na rok 2024 v rozsahu:
úhrn příjmů rozpočtu ve výši .................................... 839.036.351,17 Kč
úhrn výdajů rozpočtu ve výši ................................. 1.012.540.563,00 Kč
financování celkem .................................................. 173.504.211,83 Kč
z toho:
- použití volných zdrojů města z minulých let …....... 175.027.502,23 Kč
- splátky smluvního úvěru z České spořitelny, a.s., čerpaného v letech 2021-2022 na projekty realizované městem (Bytový dům K Archivu 1993/2, Revitalizace bytového domu Zborovská 400/11 a Revitalizace bytového domu Na Lani 212) ...6.666.672,00 Kč
- doplatek finančních prostředků z účtů města u Sberbank, a.s., v likvidaci .... 5.143.381,60 Kč
v členění dle listu č. 1 Přílohy č. 1 tohoto usnesení,
závazky na financování vybraných investičních a dalších akcí města na rok 2024 a 2025 dle listu č. 3 Přílohy č. 1 tohoto usnesení,
závazky na financování výdajů města na rok 2025 u akcí, na jejichž plnění byla uzavřena smlouva (objednávka) v roce 2024 s úhradou plnění či jeho části v roce 2025, svěřuje příslušným orgánům města (Rada města a Městský úřad) pravomoc schvalovat a uzavírat smlouvy (objednávky) s výše uvedenými termíny plnění (úhradami plateb za zboží, služby a stavební práce) a ukládá příslušným orgánům města zahrnout nezbytné výdaje na financování těchto akcí do návrhu rozpočtu města na rok 2025,
příděl do sociálního fondu začleněný v ORJ 919 ve výši 6.000.000 Kč doplněný o nevyčerpaný zůstatek osobních účtů zaměstnanců k 31.12.2023 a souhlasí, aby jeho čerpání pro zaměstnance i uvolněné členy Zastupitelstva města Nový Jičín bylo upraveno kolektivní smlouvou na rok 2024,
podrobnější strukturu rozpočtu města Nový Jičín na rok 2024 dle listu č. 2 Přílohy č. 1 tohoto usnesení,
Radu města Nový Jičín v souladu s § 102, odst. 2, písm. a) zákona č.128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, prováděním úprav rozpočtu v příjmech mezi jednotlivými třídami a výdajích mezi jednotlivými ORJ i ve tř. 8-Financování včetně úprav týkajících se zvýšení celkových příjmů či celkových výdajů v rámci celého schváleného rozpočtu města Nový Jičín na rok 2024,
příslušného uvolněného člena vedení města (metodického garanta) schvalováním opravných dokladů v příjmech i ve výdajích mezi jednotlivými položkami ve stejném oddílu a paragrafu téže ORJ ve schváleném rozpočtu města Nový Jičín na rok 2024 v rámci svých vymezených kompetencí,
příslušného člena vedení města (metodického garanta) schvalováním přesunů finančních prostředků určených k odvodu DPH městem v zákonné výši z jednotlivých ORJ na ORJ 741.
Přílohy | |
1.
Návrh rozpočtu města Nový Jičín na rok 2024 (listy 1, 2, 3) (Neveřejná, Bez osobních údajů) |
Předkládá: | JUDr. Václav Dobrozemský, 2. místostarosta města, Vedení města |
Zpracoval: | Ing. Jarmila Straková, Odbor finanční |
Důvodová zpráva: | |
K bodu 2.: V návrhu rozpočtu města na rok 2024 jsou identifikovány akce, jejichž realizace přesáhne rok 2024 a závazky ze smluv tedy budou plněny a financovány i v roce 2025. Jedná se jak o akce stavební, tak zejména přípravné spočívající v projekční a inženýrské činnosti a povolovacím řízení k budoucím stavbám. Z praxe je zřejmé, že v drtivé většině případů není zadaná projektová dokumentace zpracována a zaplacena v roce, kdy byl zhotovitel vybrán, a projekční činnost i úhrada (části) ceny díla přechází do roku následujícího. Tato skutečnost je zřejmá u zpracování projektových dokumentací na připravované rozsáhlé stavební akce (multifunkční sportovní hala a tenisová hala), tak na některé velké stavební akce zahajované v roce 2024 (rekonstrukce venkovního bazénu). S ohledem na stanovení věcných a časových podmínek pro nabytí nemovitostí tvořící areál Nové Slunce je zřejmé, že k úhradě kupní ceny za nabytí obchodních podílů ve společnosti s ručením omezeným taktéž dojde až v roce 2025, proto je i tento výdaj součástí předkládaného závazku k financování. Aby mohlo být v roce 2024 vyhlášeno zadávací řízení na výběr zhotovitele a následně mohla být uzavřena příslušná smlouva s plněním i v roce 2025, je zastupitelstvu města předkládán návrh na schválení závazků na financování vybraných investičních a dalších akcí města na rok 2024 a 2025 (list č. 3 přílohy č. 1 usnesení). Výdaje roku 2025 jsou součástí návrhu střednědobého výhledu města na období 2025 - 2028. Tyto předpokládané výdaje, respektive výdaje promítající vysoutěženou a zasmluvněnou cenu a skutečně uhrazené výdaje v roce 2024 (průběžné platby), budou zařazeny do návrhu rozpočtu města na rok 2025. K bodu 3.: Při přípravě návrhu rozpočtu města jsou do rozpočtu zařazovány výdaje na akce, u kterých se předpokládá jejich realizace a plnění v daném kalendářním roce. V praxi se však často stává, že i přes tento předpoklad dochází k realizaci akce přes dva kalendářní roky a částečná úhrada ceny je tedy realizována až v roce následujícím. Je to nejčastěji způsobeno délkou přípravy zadání ze strany města, době trvání zadávacího řízení či nutností opakovat zadávací řízení na zhotovitele. V takovém případě by zakázka neměla být vyhlášena a smlouva by neměla být podepsána, není-li zajištěno finanční krytí v rozpočtu města, tedy typicky do schválení rozpočtu města. Ovšem čekat s těmito kroky až na schválení rozpočtu se nejeví jako racionální, neboť by vznikala zbytečná prodleva. Jako neefektivní a časově administrativně náročné se jeví i schvalování akcí zastupitelstvem města pro konkrétní případy v průběhu daného roku. S ohledem na výše uvedené je předložen návrh usnesení, který vytvoří prostor, aby takovéto akce mohly být realizovány, respektive vysoutěženy a plnění zahájeno v roce 2024 s předpokládaným plněním i v roce 2025, čímž bude zajištěn hladký průběh realizace bez časových prodlev. Výdaje, promítající vysoutěženou a zasmluvněnou cenu a skutečně uhrazené výdaje v roce 2024 (průběžné platby), budou zařazeny do návrhu rozpočtu města na rok 2025. K bodu 7.: Odbor finanční je odpovědným odborem ve vztahu k DPH a odvodům za město. V rámci režimu přenesené daňové povinnosti odvádí příslušnou daň přímo město jako objednatel či kupující a smluvním partnerům tedy hradí pouze cenu vlastní dodávky, služby nebo stavebních prací. Při přípravě rozpočtu města jsou však náklady na DPH spojené s připravovanými akce rozpočtovány v nákladech jednotlivých akcí na příslušných ORJ, avšak odvod DPH za město je centrálně prováděn z ORJ 741. V průběhu roku tak dochází k přesunům prostředků z jednotlivých ORJ na ORJ 741. Z důvodu zajištění operativních přesunů prostředků určených k odvodu DPH za město je navrženo předložené usnesení. V návrhu rozpočtu města na rok 2024 je v příslušné ORJ 741, oddíl, par. 6399 zařazena částka 2 mil. Kč na odvod DPH za měsíc 12/2023.
Rada města na své schůzi dne 22. 11. 2023 doporučila Zastupitelstvu města rozhodnout tak, jak je uvedeno v návrhu.
Závěr: Doporučuje se přijmout usnesení v navrženém znění. Hlasování se navrhuje po jednotlivých bodech.
Stanovisko právní služby: Materiál je bez právních vad. Mgr. Adéla Prašivková
Zpracovala: Ing. Jarmila Straková
Datum: 27.11.2023
|