![]() |
Zastupitelstvo města Nový Jičín
|
neposkytnout z rozpočtu města Nový Jičín individuální dotaci ve výši 2.000.000 Kč,
na zajištění provozu, údržby sportovišť v majetku TJ Nový Jičín z.s. na rok 2023, krytí dopadu nárůstu cen energií a inflace,
název projektu: Zajištění provozu, údržby sportovišť v majetku TJ Nový Jičín z.s. na rok 2023, krytí dopadu nárůstu cen energií a inflace,
doba, v níž má být dosaženo účelu dotace: 1.1.2023 – 31.12.2023,
žadateli Tělovýchovné jednotě Nový Jičín, z.s., se sídlem Msgr. Šrámka 1105/19, 741 01 Nový Jičín, IČO: 44937504
a neuzavřít s tímto žadatelem veřejnoprávní smlouvu o poskytnutí dotace dle přílohy č. 2 předloženého materiálu.
Přílohy | |
3.
Žádost Tělovýchovné jednoty Nový Jičín, z.s. o individuální dotaci (Neveřejná, Anonymizovaná) 4. Návrh veřejnoprávní smlouvy (Neveřejná, Anonymizovaná) |
|
Materiál projednán: | Komise sportovní 30.1.2023, 3.5.2023 a 13.11.2023. Rada města 22.11.2023 |
Předkládá: | Mgr. Ondřej Syrovátka, 1. místostarosta města, Vedení města |
Zpracoval: | Ing. Oldřiška Navrátilová, Odbor školství, kultury a sportu |
Důvodová zpráva: | |
Město obdrželo dne 09.01.2023 žádost Tělovýchovné jednoty Nový Jičín, z.s. o individuální dotaci na Zajištění provozu sportovišť v majetku TJ Nový Jičín z.s. na rok 2023, krytí dopadu nárůstu cen energií a inflace. V odůvodnění žádosti je uvedeno následující: Důvodem je další vysoký nárůst v cenách elektřiny, plynu, dálkového topení, vody, materiálů, služeb, které i při zapojení všech dostupných zdrojů a vlastních příjmů TJ nejsou dosud finančně kryty. Opět není vypsána dotace v oblasti provozu a údržby ze strany NSA a také zdroje z titulu Můj klub jsou výrazně sníženy. Nezajištění dostatku finančních prostředků by vedlo k omezení provozu nebo dokonce uzavření některých sportovišť a tím k narušení nejen pravidelného organizovaného sportu, ale také výuky TV ve školách. O zavedení poplatků za užívání sportovišť jako zdroj financování provozu musí rozhodnout město. Je to politické rozhodnutí, které přenáší finanční zátěž na kluby, které se v konečné fázi opět obrátí o pomoc při řešení na město. Žádost o poskytnutí individuální dotace byla projednána na sportovní komisi Rady města dne 13.11.2023 a sportovní komise doporučila Radě města schválit poskytnutí dotace ve výši 2.000.000 Kč.
1) TJ dokládá svou žádost nepravdivými údaji o svém hospodaření (Výkaz zisku a ztráty přiložený k žádosti je odlišný od Výkazu zisku a ztráty zveřejněného ve sbírce listin veřejného rejstříku), čímž může poskytovatele dotace uvádět v omyl. Rozdílné vykazování hospodaření v rámci účetní jednotky je porušením zákona o účetnictví a může nést znaky podvodného jednání.
2) TJ v rámci žádosti dokládá dokument ze dne 14.02.2023, dle kterého vykazuje celkové náklady za rok 2022 ve výši 15.249 tis. Kč a konstatuje, že se Město podílí na těchto nákladech ve výši 48,47 %. TJ, za účelem získání dotace z veřejných zdrojů, v rámci žádosti předkládá Městu informaci, že k zajištění svého provozu potřebuje ročně finanční prostředky nejméně ve výši 15.249 tis. Kč, tj. náklady z hlavní a hospodářské činnosti. Dotace z veřejných zdrojů nesmí být použity na náklady související s hospodářskou činností spolku (obdobně to platí pro příspěvkové organizace, kdy zřizovatel přispívá pouze na hlavní činnost) a nelze tedy ke krytí těchto nákladů použití prostředky z dotace nebo tyto náklady vykazovat v žádosti o dotace. TJ, za účelem získání dotace z veřejných zdrojů, neoprávněně navyšuje své nároky tím, že jako součást svých nákladů (které žádá krýt z prostředků dotace) vykazuje také náklady na odpisy. Odpisy majetku jsou však pouze nákladem, který nemá za následek výdej finančních prostředků (nejsou součástí cash flow), proto je konstatování o potřebě zajistit finanční prostředky ve výši nejméně 15.249 tis. Kč neoprávněné, protože tato částka vykazuje také odpisy ve výši 3.296 tis. Kč. Provedenou analýzou bylo zjištěno, že oprávněné náklady z hlavní činnosti v roce 2022 činily 8.164 tis. Kč a dotace města byla ve výši 7.391 tis. Kč, tzn. že se město podílelo na nákladech hlavní činnosti TJ ve výši 90 %.
3) TJ v rámci své žádosti o dotaci uvádí, že není plátcem DPH. Dle registru plátců DPH je TJ registrovaným plátcem DPH od 01.04.2013. TJ má jako plátce nárok na plný nebo částečný odpočet DPH. S ohledem na hospodárnost, účelnost a efektivnost při nakládání s veřejnými prostředky musí TJ DPH uplatňovat formou nároku na odpočet u finančního úřadu (tím můžou být finanční nároky na zajištění provozu uplatňované z dotací Města nižší). TJ opakovaně v žádostech uvádí nepravdivý údaj. Problematika uplatňování / neuplatňování DPH formou nároku na odpočet nebyla ze strany TJ průkazně doložena. Riziko dvojího financování uhrazeného DPH. Stanovisko Odboru finančního: V současné době odbor finanční čeká na reakci žadatele na zaslanou výzvu ze strany administrátora s uvedením konkrétní částky a konkrétní lhůty k vrácení neoprávněně použité části dotace. Po případném marném uplynutí stanovené lhůty k vrácení části dotace bude vystaven žadateli již vymahatelný platební výměr na předepsaný odvod části dotace včetně penále.
Stanovisko právní služby: Materiál je bez právních vad. Mgr. Adéla Prašivková
|