Městu Nový Jičín byla doručena žádost o Charity Nový Jičín o poskytnutí individuální dotace ve výši 271.000 Kč na Dofinancování provozu Azylového domu v Novém Jičíně.
Charita Nový Jičín je významným poskytovatelem registrovaných sociálních služeb v území (Azylový dům - budovy v Novém Jičíně a ve Stráníku, Nízkoprahové denní centrum a Noclehárna), kdy město vystupuje jako veřejný zadavatel tzn. municipalita, která definuje potřebnost dané služby v území a spolupodílí se na financování konkrétních sociálních služeb. Hlavním zdrojem financování sociálních služeb zařazených v Základní síti sociálních služeb Moravskoslezského kraje je kapitola 313 MPSV státního rozpočtu, odkud plynou finanční prostředky poskytovatelům sociálních služeb prostřednictvím Programu na podporu poskytování sociálních služeb vyhlašovaného krajem. Významným faktorem při rozhodování o těchto prostředcích jsou i podíly obcí jako veřejných zadavatelů sociálních služeb na svém území. To vychází z ustanovení § 35 odst. 2 zákona č. 128/2000Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, kde je mimo jiné zakotvena povinnost obcí vytvářet podmínky pro rozvoj sociální péče. Konkrétněji je tato povinnost rozvinuta v Střednědobém plánu rozvoje sociálních služeb v Moravskoslezském kraji (dále jen MSK) na léta 2024-2026. Podíl obcí je tak vnímán jako konkrétní vyjádření potřebnosti dané služby v daném území.
Významnou pomocí ve financování sociálních služeb jsou projekty financované prostřednictvím Evropského sociálního fondu (dále jen ESF) systémově nastavené přes individuální projekty MSK. Město Nový Jičín bylo od prvopočátku zapojeno do těchto individuálních projektů, skrze které probíhalo financování vybraných služeb sociální prevence. Služby sociální prevence napomáhají zabránit sociálnímu vyloučení osob, jejich cílem je napomáhat podpořeným osobám v překonání nepříznivé sociální situace a chránit společnost před vznikem a šířením nežádoucích společenských jevů. Z charakteristiky těchto služeb vyplývá, že jsou převážně anonymní (smlouva o poskytování sociální služby se uzavírá převážně ústně) a bezúhradové, tzn. tyto služby jsou svým financováním zcela závislé na veřejných zdrojích.
V současném období je realizován další individuální projekt Moravskoslezského kraje „Podpora služeb sociální prevence 2022+“, který zajišťuje financování vybraným službám sociální prevence na období 2023-2024 a který v letošním roce končí. Se startem tohoto projektu Moravskoslezský kraj vyzval město ke spolufinancování vybraných služeb v projektu, a to ve výších dotací poskytnutých v roce 2022 s tím, že by v letech 2023 a 2024 nemělo meziročně dojít k poklesu oproti roku 2022, neboť kraj není schopen sanovat případný výpadek těchto příjmů s ohledem na celkovou alokaci finančních prostředků v projektu. Vzhledem k deklaratornímu charakteru předpokládané finanční participace města na vybraných sociálních službách byl Zastupitelstvem města usnesením č.546/Z22/2022 dne 12.09.2022 schválen závazek města s přímou alokací finančních prostředků určených na provoz vybraných sociálních služeb v rozpočtech města na léta 2023 a 2024, (celkem v částce 2.310.000 Kč deklarováno: Charita Nový Jičín, služba azylový dům 1.644.000 Kč, JINAK, z.ú., služba podpora samostatného bydlení 70.000 Kč, Slezská diakonie, služba sociální rehabilitace 596.000 Kč). Vybraní poskytovatelé sociálních služeb nerealizují přistoupení k veřejnému zadavatelství města (povinnému spolufinancování provozu sociálních služeb) systémově, prostřednictvím Programu města Nový Jičín na podporu celoroční činnosti sociálních služeb dle zákona o sociálních službách, (jako ostatní poskytovatelé sociálních služeb), ale přímo žádostí o individuální dotaci z rozpočtu města s předem definovanou výší podpory. Tato individuální dotace byla Charitě Nový Jičín poskytnuta v deklarované výši usnesením Zastupitelstva města č. 318/8Z/2024 ze dne 11.03.2024.
Žádost o poskytnutí individuální dotace organizace Charita Nový Jičín ve výši 271.000 Kč je určena k dofinancování vyšších nákladů základních činností v rámci poskytovaní sociální služby Azylového domu, především mzdových nákladů. Jak již bylo výše zmíněno, v rámci individuálního projektu Moravskoslezského kraje k financování vybraných služeb sociální prevence došlo k zastropování částek dotací jak ze strany Moravskoslezského kraje, tak ze strany veřejného zadavatele, ani jedním subjektem nebyl zohledněn přirozený meziroční nárůst provozních výdajů služby (mzdové náklady, provozní náklady) v průběhu doby trvání projektu. Žádost organizace byla předložena spolu s návrhem veřejnoprávní smlouvy na schůzi Komise sociální a zdravotnické dne 01.08.2024. Komise hodnotila žádost organizace, kdy podíl města jako veřejného zadavatele služby činí 13% celkových nákladů na provoz této služby (cca 75 % nákladů hrazeno z centrálních zdrojů). Služba Azylového domu nespočívá pouze v zajištění azylového ubytování, ale především v kontinuální a důsledné práci s klientem a jeho rodinou tak, aby se maximálně nastartoval proces sociálního začlenění klienta do společnosti. Dále byla na komisi zmíněna skutečnost, že financování sociálních služeb skrze individuální projekty taktéž podléhá povinnosti vyrovnávací platby, kdy výše vyrovnávací platby nepřesáhne rozsah nezbytný k pokrytí čistých nákladů vynaložených při plnění závazků veřejné služby. Hlavním garantem správnosti výpočtu i nakládání s poskytnutými veřejnými prostředky je kraj. Komise doporučila orgánům města uvedenou žádost k podpoře.
Odbor sociálních věcí doporučuje orgánům města poskytnutí individuální dotace, její neposkytnutí by ohrozilo vlastní fungování sociálních služeb a odporovalo by stanoveným principům nastaveným v rámci území ke spolufinancování sociálních služeb z pozice veřejného zadavatele. Řádné programové řízení vyhlašované městem na podporu sociálních služeb umožňuje navýšení požadavku na dotaci ke spolufinancování sociálních služeb tak, aby bylo možno zohlednit každoroční nárůst provozních nákladů daných služeb (+ 10%).
V příloze č. 3 předloženého materiálu je uveden přehled o poskytnuté finanční podpoře z rozpočtu města za poslední tři roky a v roce 2024.
Rada města na svém jednání dne 21.08.2024 usnesením č.1731/31R/2024 doporučila Zastupitelstvu města přijmout navržené usnesení.
Dopad na rozpočet města: Bude kryto z nevyčerpané rezervy Programu města Nový Jičín na podporu celoroční činnosti sociálních služeb dle zákona o sociálních službách pro rok 2024 v rozpočtu ORJ 541 (rezerva činí 617.828 Kč). Stanovisko Komise sociální a zdravotnické: Komise usnesením č. XIII/6 doporučila orgánům města poskytnout individuální dotaci ve výši 271.000 žadateli Charita Nový Jičín, na účel: dofinancování provozu Azylového domu v Novém Jičíně. (Hlasování: Pro: 11 Proti: 0 Zdržel se: 0).
Stanovisko právní služby: Předložený materiál je bez právních vad. Mgr.Michal Horuta
Závěr: Doporučuje se přijmout usnesení v navrženém znění. Hlasování se navrhuje vcelku.
Zpracovaly: Mgr. Daniela Susíková, MPA, OSV Ing. Jarmila Straková, OF
Datum: 22.08.2024
|