Bod programu č. 6
logo města
Zastupitelstvo města Nový Jičín

Materiál pro 11. zasedání Zastupitelstva města Nový Jičín konané dne 09.12.2024
Rozpočet města Nový Jičín na rok 2025
Zastupitelstvo města Nový Jičín
1. schvaluje

rozpočet města Nový Jičín na rok 2025 v rozsahu:

úhrn příjmů rozpočtu ve výši ............................................................  880.607.447,44 Kč

úhrn výdajů rozpočtu ve výši ......................................................... 1.121.493.640,00 Kč

financování celkem ..........................................................................  240.886.192,56 Kč

z toho:

- použití volných zdrojů města z minulých let …...............................  247.552.864,56 Kč

- splátky smluvního úvěru z České spořitelny, a.s., čerpaného v letech 2021-2022 na projekty realizované městem (Bytový dům K Archivu 1993/2, Revitalizace bytového domu Zborovská 400/11 a Revitalizace bytového domu Na Lani 212) ........... 6.666.672,00 Kč

v členění dle listu č. 1 Přílohy č. 1 tohoto usnesení,

2. schvaluje

závazky na financování vybraných investičních a dalších akcí města na rok 2025 a 2026 dle listu č. 3 Přílohy č. 1 tohoto usnesení,

3. schvaluje

závazky na financování výdajů města na rok 2026 u akcí, na jejichž plnění byla uzavřena smlouva (objednávka) v roce 2024 nebo bude uzavřena v roce 2025 s úhradou plnění či jeho části v roce 2026, svěřuje příslušným orgánům města (Rada města a Městský úřad) pravomoc schvalovat a uzavírat smlouvy (objednávky) s výše uvedenými termíny plnění (úhradami plateb za zboží, služby a stavební práce) a ukládá příslušným orgánům města zahrnout nezbytné výdaje na financování těchto akcí do návrhu rozpočtu města na rok 2026,

4. schvaluje

příděl do sociálního fondu začleněný v ORJ 919 ve výši 7.800.000 Kč doplněný o nevyčerpaný zůstatek osobních účtů zaměstnanců k 31.12.2024 a souhlasí, aby jeho čerpání pro zaměstnance i uvolněné členy Zastupitelstva města Nový Jičín bylo upraveno Kolektivní smlouvou na rok 2025,

5. bere na vědomí

podrobnější strukturu rozpočtu města Nový Jičín na rok 2025 dle listu č. 2 Přílohy č. 1 tohoto usnesení,

6. pověřuje

Radu města Nový Jičín v souladu s § 102, odst. 2, písm. a) zákona č.128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, prováděním  úprav rozpočtu v příjmech mezi jednotlivými třídami a ve výdajích mezi jednotlivými ORJ i ve tř. 8-Financování včetně úprav týkajících se zvýšení celkových  příjmů  či  celkových výdajů v rámci celého schváleného rozpočtu města Nový Jičín na rok 2025,

7. pověřuje

příslušného uvolněného člena vedení města (metodického garanta) schvalováním opravných dokladů v příjmech i ve výdajích mezi jednotlivými položkami ve stejném oddílu a paragrafu téže ORJ ve schváleném rozpočtu města Nový Jičín na rok 2025 v rámci svých vymezených kompetencí,

8. pověřuje

příslušného člena vedení města (metodického garanta) schvalováním přesunů finančních prostředků určených k odvodu DPH městem v zákonné výši z jednotlivých ORJ na ORJ 741.

Přílohy
1. Návrh rozpočtu města Nový Jičín na rok 2025 (Neveřejná, Bez osobních údajů)
Materiál projednán:v Radě města Nový Jičín dne 20.11.2024,
ve Finančním výboru Zastupitelstvu města Nový Jičín dne 27.11.2024.
Předkládá:JUDr. Václav Dobrozemský, 2. místostarosta města, Vedení města
Zpracoval:Ing. Jarmila Straková, Odbor finanční
Důvodová zpráva:

K bodu 1.:  Struktura návrhu je připravena ve standardní podobě. Návrh rozpočtu na rok 2025 je porovnáván ke schválenému rozpočtu města na rok 2024. V souladu s právní úpravou je bilance doplněna o očekávané skutečné plnění k 31. 12. 2024. 

Struktura je stejná jako v minulých letech. Z hlediska příjmů je návrh tříděn na daňové příjmy, nedaňové příjmy, kapitálové příjmy a přijaté transfery (třída 1 – 4). Z hlediska výdajů jsou zařazeny třída 5 (běžné výdaje) a třída 6 (kapitálové výdaje). Z hlediska organizační je výdajová část rozpočtu členěna na jednotlivé ORJ (správce rozpočtu – odbory, organizační složky a orgán města). Třída 8 pak představuje financování rozpočtu.

Rozpočet je navržen jako schodkový (výdaje převyšují příjmy), přičemž schodek je v plné výši krytý zapojením zůstatků finančních prostředků (vlastních zdrojů) na účtech města k 31. 12. 2024.

 

Příjmy:

Příjmy ze sdílených daní (RUD) vycházejí z výpočtu dle příslušné prováděcí vyhlášky ministerstva financí a kalkulačky RUD.

V daňových příjmech je zahrnut zvýšený výnos z daně z nemovitých věcí na základě úpravy obecně závazné vyhlášky a zakotvení místních koeficientů od zdaňovacího období roku 2025.

Nedaňové příjmy vycházejí z dosavadního vývoje s promítnutím valorizace u některých služeb a plnění poskytovaných městem (zejména nájemné, pachtovné, vstupné do sportovních zařízení, platby klientů za úkony poskytované v rámci služby ProSenior). S ohledem na diverzifikaci finančních prostředků města předpokládáme vyšší částku z úroků za deponování finančních prostředků města na bankovních účtech se zvýhodněnou úrokovou sazbou (zvýhodněné běžné účty, spořicí účty, termínované vklady). V roce 2025 předpokládáme inkaso zbývající částky pohledávky z titulu zablokovaných prostředků ve Sberbank CZ, a.s. v likvidaci.

V rámci kapitálových příjmů předpokládáme prodeje spíše menších pozemků, zásadní prodej v roce 2025 nepředpokládáme (včetně jednoho pozemku pro výstavbu rodinného domu v lokalitě Za Školou, který město plánuje zpětně odkoupit z důvodu nerealizace výstavby rodinného domu stávajícími vlastníky). V následujících letech neproběhne inkaso splátek kupní ceny od společnosti CTP za prodej pozemků v průmyslové zóně, neboť doplatek celkové výše kupní ceny byl proveden v září 2024.

Předpokládáme pokračování v optimalizaci rozsahu městského majetku. Předpokládáme prodej budov, pro něž město nemá využití, přičemž některé byly jako zbytné identifikovány auditem ekonomické využitelnosti vybraných nemovitostí ve vlastnictví města Nový Jičín, a zařazeny do kategorie prodej. Do třídy 3 jsou zařazeny i předpokládané příjmy z dotací, kde bylo město úspěšným žadatelem, a kde se jejich inkaso předpokládá v roce 2025. 

V třídě 4-Přijaté transfery jsou zařazeny obvyklé příjmy (příspěvek státu na výkon státní správy, dotace na zajištění výkonu OSPOD, na poskytování sociálních služeb) a další účelově určené dotace ze státního rozpočtu a rozpočtu kraje.

 

Výdaje:

Návrh rozpočtu obsahuje běžné výdaje v souhrnné částce cca 1.121,5 mil. Kč Kč, z toho kapitálové výdaje činí necelých 325 mil. Kč (28,9 % celkových výdajů). Jedná se o nejvyšší objem finančních prostředků vyčleněné na investiční a kapitálové výdaje, což je dáno zejména finančně náročnou akcí, kterou je rekonstrukce venkovního bazénu (102 mil. Kč). Tyto náklady samy o sobě představují podstatnou část běžně vyčleněných investičních výdajů v rozpočtu města.  

Výdajová stránka rozpočtu v sobě promítá politické priority a plnění programového prohlášení, projekty a záměry zakotvené ve strategických dokumentech města, ale řešení operativních nutných či nahodilých záležitostí, odstraňování havárií a stavů hrozících havárií. Město nerezignuje na běžné opravy a údržbu majetku ve svém vlastnictví a v souladu se zásadou účelného a hospodárného nakládání s majetkem se věnuje systematické péči o široké portfolio majetku (komunikace a chodníky, veřejné osvětlení, bytový a nebytový fond, školské a kulturní budovy, sportovní zařízení, veřejné osvětlení, mosty a lávky, tepelné hospodářství, dětská hřiště a další mobiliář, městské lesy atd.).

V rozpočtu jsou zařazeny akce, které byly zahájeny v roce 2024 a dokončeny budou v roce 2025. K realizaci jsou navrženy akce, které jsou připraveny nebo ve fázi dokončování přípravy (povolovací řízení, vydání stavebního povolení, projektová dokumentace pro provedení stavby). Taktéž jsou vyčleněny finanční prostředky na přípravu staveb (zpracování projektových dokumentací).

Z významných položek lze uvést:

  • Zpětný odkup pozemků v lokalitě Pod Skalkou (pozemky které byly určeny k uložení inženýrských sítí a k výstavbě komunikace a chodníků v rámci 3. etapy vybudování infrastruktury pro výstavbu rodinných domů) – 2,59 mil. Kč

  • Úhrada kupní ceny za obchodní podíly ve společnosti Nové Slunce s.r.o. – 28 mil. Kč

  • Oprava a údržba místních komunikací, chodníků, mostů, dětských hřišť – celkem 17,5 mil. Kč

  • Demolice stávající a výstavba nové lávky Novosady – 18 mil. Kč

  • Rekonstrukce mostu Na Poříčí u čp. 53 v Žilině – 6,08 mil. Kč

  • Oprava vodojemu ve Straníku – 4,55 mil. Kč

  • Jednotná kanalizace včetně celoplošné opravy komunikace ul. Příčná v Žilině – 4,2 mil. Kč

  • Regenerace panelového sídliště Nerudova II. etapa – 9,3 mil. Kč

  • Vybudování pumptracku a zpevněných ploch v areálu bývalého Horního nádraží – celkem 9 mil. Kč

  • Rekonstrukce školní kuchyně a jídelny ZŠ Jubilejní – 34,7 mil. Kč

  • Revitalizace sociálního zařízení MŠ Revoluční – 3 mil. Kč

  • Oprava vzduchotechniky a kotelny Beskydského divadla – celkem 20,2 mil. Kč

  • Rekonstrukce kostelní věže za účelem jejího zpřístupnění veřejnosti – 3,2 mil. Kč

  • Budování dalších míst pro polo/podzemní kontejnery – 5,7 mil. Kč

  • Revitalizace bytového domu Trlicova – 10,1 mil. Kč

  • Revitalizace objektu Suvorovova 152 – dokončení I. etapy + II. etapa – 5 mil. Kč

  • Rekonstrukce teplovodu v Loučce – 4,3 mil. Kč

U některých akcí se předpokládá víceleté financování (Příloha č. 3 rozpočtu), v návrhu rozpočtu na rok 2025 je tedy zařazena pouze částka čerpaná v roce 2025. Jedná se zejména o:

  • Rekonstrukce venkovního bazénu – 102 mil. Kč

  • Opravy domů v městské památkové rezervaci – celkem 17 mil. Kč

Součástí rozpočtu je taktéž příprava na velké stavební akce v budoucnosti (odkanalizování místní části Bludovic, rekonstrukce mostu u Laposu, FVE na bazéně).

Město připravuje významné strategické investiční záměry. V rámci přípravy těchto rozvojových projektů se v roce 2025 plánujeme zaměřit na zpracování studií a projektových dokumentací:

  • Domeček (nový objekt pro ProSenior) – 3,85 mil. Kč

  • Multifunkční sportovní hala Jičínka – 3,5 mil. Kč

  • Tenisová hala – 4 mil. Kč

  • Tělocvična ZŠ Tyršova – 4,3 mil. Kč

  • Kulturní dům Nové Slunce – 1,34 mil. Kč

Do výdajů jsou dále zahrnuty finanční prostředky na zajištění chodu městského úřadu (osobní náklady, zabezpečení provozu budov), na provoz školských a kulturních organizací, sportovních zařízení ve vlastnictví města, zajištění dopravní obslužnosti ve městě (MHD, sdílená kola), zajištění bezpečnosti a místních záležitostí veřejného pořádku (provoz Městské policie), zajištění provozu sociálních služeb (ProSenior). Navýšeny jsou prostředky v dotačních programech v oblasti sociální, zejména na provoz organizací poskytujících sociální služby, dotace spolkům, sportovním oddílům a dalším subjektům na podporu sportu, kultury, volného času, estetizace objektů a péče o památky. S ohledem na přípravu „transformace“ Tělovýchovné jednoty Nový Jičín, z. s. a převod majetku na město se počítá s individuální dotací na zajištění provozu sportovišť v roce 2025.

Součástí výdajů jsou taktéž finanční prostředky na zajištění chodu školských a kulturních příspěvkových organizací a na zajištění činnosti technických služeb (opravy komunikací a chodníků, odvoz komunálního odpadu, správa veřejného osvětlení, údržba veřejné zeleně, správa hřbitovů, údržba a opravy dětských hřišť, provoz veřejných WC, opravy a údržba městského mobiliáře). Alokovány jsou také prostředky na obnovu, opravy a doplnění techniky a strojů nezbytných k zajištění úkolů realizovaných Technickými službami města.

Lze konstatovat, že město optimálně alokuje finanční prostředky na strategické a rozvojové projekty včetně jejich přípravy, na odstraňování havarijních stavů, běžnou údržbu a opravy městského majetku, rozvojové aktivity, na zabezpečení chodu městského úřadu a městem zřízených příspěvkových organizací a na služby, které občanům zajišťuje a poskytuje. Zároveň lze konstatovat, že finanční prostředky se plánují vynaložit rovnoměrně podle potřeby napříč jednotlivými oblastmi a odvětvími.

 

Financování:

Třídu 8 představuje stav finančních prostředků na účtech města k 31. 12. 2024, jejichž zapojení se v rámci rozpočtového hospodaření roku 2025 předpokládá. V této třídě je taktéž zařazena splátka investičního účelového úvěru (čerpán v letech 2021 – 2022 ve výši 92,08 mil. Kč na revitalizaci tři bytových domů, splátky od roku 2023 na 15 let, úroková sazba 0,98 % p. a. s fixací do konce roku 2025). Pro rok 2025 se nepředpokládá přijetí dalšího úvěru.

Míra zadlužení města se splácením výše uvedeného úvěru snižuje. Ukazatel zadluženosti dle zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, je u města Nový Jičín k 31. 12. 2023 ve výši 11,29 % a s ohledem na postupné splácení dluhu bude dále klesat (dle uvedeného zákona má územní samosprávný celek hospodařit tak, aby výše jeho dluhu nepřekročila 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky). Město tedy hospodaří v souladu se zásadou zdravých a udržitelných financí.

 

K bodu 2.: V návrhu rozpočtu města na rok 2025 jsou identifikovány akce, jejichž realizace přesáhne rok 2025 a závazky ze smluv tedy budou plněny a financovány i v roce 2026. Jedná se jak o akce stavební, tak zejména přípravné spočívající v projekční a inženýrské činnosti a povolovacím řízení k budoucím stavbám. Z praxe je zřejmé, že v drtivé většině případů není zadaná projektová dokumentace zpracována a zaplacena v roce, kdy byl zhotovitel vybrán, a projekční činnost i úhrada (části) ceny díla přechází do roku následujícího. Tato skutečnost je zřejmá u zpracování projektových dokumentací na připravované rozsáhlé stavební akce (multifunkční sportovní hala a tenisová hala), tak na některé velké stavební akce zahajované v roce 2025 (rekonstrukce venkovního bazénu).

Aby mohlo být v roce 2025 vyhlášeno zadávací řízení na výběr zhotovitele a následně mohla být uzavřena příslušná smlouva s plněním i v roce 2026, je zastupitelstvu města předkládán návrh na schválení závazků na financování vybraných investičních a dalších akcí města na rok 2025 a 2026 (list č. 3 přílohy č. 1 usnesení). Výdaje roku 2026 jsou součástí návrhu střednědobého výhledu města na období 2026 - 2027. Tyto předpokládané výdaje, respektive výdaje promítající vysoutěženou a zasmluvněnou cenu a skutečně uhrazené výdaje v roce 2025 (průběžné platby), budou zařazeny do návrhu rozpočtu města na rok 2026.

 

K bodu 3.: Při přípravě návrhu rozpočtu města jsou do rozpočtu zařazovány výdaje na akce, u kterých se předpokládá jejich realizace a plnění v daném kalendářním roce. V praxi se však často stává, že i přes tento předpoklad dochází k realizaci akce přes dva kalendářní roky a částečná úhrada ceny je tedy realizována až v roce následujícím. Je to nejčastěji způsobeno délkou přípravy zadání ze strany města, době trvání zadávacího řízení či nutností opakovat zadávací řízení na zhotovitele. V takovém případě by zakázka neměla být vyhlášena a smlouva by neměla být podepsána, není-li zajištěno finanční krytí v rozpočtu města, tedy typicky do schválení rozpočtu města. Ovšem čekat s těmito kroky až na schválení rozpočtu se nejeví jako racionální, neboť by vznikala zbytečná prodleva. Jako neefektivní a časově administrativně náročné se jeví i schvalování akcí zastupitelstvem města pro konkrétní případy v průběhu daného roku. S ohledem na výše uvedené je předložen návrh usnesení, který vytvoří prostor, aby takovéto akce mohly být realizovány, respektive vysoutěženy a plnění zahájeno v roce 2025 s předpokládaným plněním i v roce 2026, čímž bude zajištěn hladký průběh realizace bez časových prodlev. Výdaje, promítající vysoutěženou a zasmluvněnou cenu a skutečně uhrazené výdaje v roce 2025 (průběžné platby), budou zařazeny do návrhu rozpočtu města na rok 2026. 

 

K bodu 7.: Odbor finanční je odpovědným odborem ve vztahu k DPH a odvodům za město. V rámci režimu přenesené daňové povinnosti odvádí příslušnou daň přímo město jako objednatel či kupující a smluvním partnerům tedy hradí pouze cenu vlastní dodávky, služby nebo stavebních prací. Při přípravě rozpočtu města jsou však náklady na DPH spojené s připravovanými akce rozpočtovány v nákladech jednotlivých akcí na příslušných ORJ, avšak odvod DPH za město je centrálně prováděn z ORJ 741. V průběhu roku tak dochází k přesunům prostředků z jednotlivých ORJ na ORJ 741. Z důvodu zajištění operativních přesunů prostředků určených k odvodu DPH za město je navrženo předložené usnesení. 

 

Bude zveřejněno na úřední desce Městského úřadu Nový Jičín od 21.11.2024 do 10.12.2024.

 

Závěr: Doporučuje se přijmout usnesení v navrženém znění.

            

Stanovisko právní služby: Materiál je bez právních vad.

                                             Mgr. Michal Horuta

 

Zpracovali: JUDr. Václav Dobrozemský, Ing. Jarmila Straková

 

Datum: 21. 11. 2024