Bod programu č. 34
logo města
Zastupitelstvo města Nový Jičín

Materiál pro 11. zasedání Zastupitelstva města Nový Jičín konané dne 09.12.2024
Žádost Tělovýchovné jednoty Nový Jičín, z.s. o poskytnutí zápůjčky
Zastupitelstvo města Nový Jičín
1. rozhodlo

poskytnout bezúročnou zápůjčku ve výši 2.000.000 Kč na základě žádosti evidované pod č.j. 116299/2024 dle přílohy č. 1 předloženého materiálu Tělovýchovné jednotě Nový Jičín, z.s., se sídlem Msgr. Šrámka 1105/19, 741 01 Nový Jičín, IČO 44937504,

2. rozhodlo

uzavřít smlouvu o zápůjčce s Tělovýchovnou jednotou Nový Jičín, z.s., se sídlem Msgr. Šrámka 1105/19, 741 01 Nový Jičín, IČO 44937504, dle přílohy č. 2 předloženého materiálu,

Přílohy
1. Žádost Tělovýchovné jednoty Nový Jičín, z.s. (Neveřejná, Bez osobních údajů)
3. Návrh smlouvy o zápůjčce (Neveřejná, Anonymizovaná)
Materiál projednán:Komise sportovní 16.09.2024 a Rada města 20.11.2024
Předkládá:Mgr. Ondřej Syrovátka, 1. místostarosta města, Vedení města
Zpracoval:Ing. Oldřiška Navrátilová, Odbor školství, kultury a sportu
Důvodová zpráva:

Dne 31.07.2024 byla na městský úřad doručena žádost spolku Tělovýchovná jednota Nový Jičín, z.s. (dále jen "TJ NJ") o poskytnutí zápůjčky. Zdůvodnění poskytnutí zápůjčky je uvedeno v žádosti. Důvodem poskytnutí zápůjčky je překlenutí aktuální ekonomické situace TJ NJ související s potřebou dofinancovat provozní náklady za rok 2023 (cca 1,25 mil. Kč) a vzniklou taktéž z důvodu provedení odvodu za porušení rozpočtové kázně městu Nový Jičín v souvislosti s neoprávněným čerpáním dotací poskytnutých z rozpočtu města v letech 2019 - 2022. Odvod byl proveden ve výši 1,265 mil. Kč dne 05.12.2023 a ve výši 1,005 mil. Kč dne 05.06.2024. Tento "deficit" v hospodaření TJ NJ má tedy být řešen poskytnutím zápůjčky (2 mil. Kč), zbývající částku (cca 1,5 mil. Kč) je TJ NJ schopna sanovat zapojením rezervy a úspornými opatřeními na straně nákladů.


Na základě jednání vedení TJ NJ s vedením města bylo dohodnuto řešení této situace formou poskytnutí bezúročné zápůjčky se sjednáním zajišťovacího prostředku v podobě zřízení zástavního práva ve prospěch města jako zástavního věřitele, a to na nemovité věci ve vlastnictví TJ NJ, na kterých nevázne žádná právní vada, omezení s nakládáním, podmínky udržitelnosti projektů apod. Jedná se o nemovité věci tvořící areál na ulici Msgr. Šrámka. Smlouva o zřízení zástavního práva ve prospěch města bude předložena ke schválení Radě města na schůzi v termínu 18.09.2024.


Institut zápůjčky upravuje § 2390 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. Jde o přenechání zastupitelné věci (typicky peněz) zapůjčitelem (věřitelem) vydlužiteli (dlužníkovi), aby ji užil podle libosti a po čase věc vrátil. Ve smlouvě bývá standardně sjednána splatnost zápůjčky, případně nastavena výše a splatnost jednotlivých splátek. Při peněžité zápůjčce lze sjednat úroky, peníze však mohou být poskytnuty bezúročně (na rozdíl od úvěru).


Územní samosprávné celky mohou ze svého rozpočtu poskytovat finanční prostředky několika způsoby. V tomto případě není vhodné využít pro dočasné poskytnutí finančních prostředků TJ NJ formu návratné finanční výpomoci dle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů. Návratná finanční výpomoc se poskytuje na základě veřejnoprávní smlouvy, jedná se o veřejnoprávní podporu podle zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. NFV je vázána na konkrétní účel a tento účel musí být dodržen. Spory z NFV jsou řešeny správními orgány ve sporném řízení dle výše uvedeného zákona. Teprve následně je možný soudní přezkum ve správním soudnictví.


Naproti tomu zápůjčky jsou poskytovány na soukromoprávní smluvní bázi v režimu občanského zákoníku. U zápůjčky není v úmyslu poskytnuté prostředky vázat na konkrétní účel ani sledovat jejich využití. Soukromoprávní spory jsou pak řešeny civilními soudy v občanském soudním řízení.
V tomto konkrétním případě se nejedná o "projekt", jak je lze vnímat například u poskytování individuálních dotací. Obtížné, ne-li nemožné by v tomto případě taktéž bylo sestavit rozpočet "projektu", neboť finanční prostředky města mají krýt deficitní situaci TJ NJ, nikoliv sloužit k úhradě konkrétních položek (nákladů). Proto nepřipadá v úvahu ani předložení finančního vypořádání (vyúčtování) poskytnutých prostředků z rozpočtu města, což ovšem nemá vliv na povinnost vrátit poskytnuté prostředky. Proto je k řešení dané situace zvolen institut zápůjčky podle občanského zákoníku.
Poskytnutí zápůjčky je navrženo jako bezúročné, splatnost byla dohodnuta s vedením TJ NJ.


Dle § 85 písm. j) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, spadá uzavření smlouvy o poskytnutí zápůjčky do vyhrazené pravomoci zastupitelstva obce.


Žádost byla projednána na sportovní komisi dne 16.09.2024 a sportovní komise k tomu přijala toto usnesení: Sportovní komise vzhledem k nedostatku informací a nekompetentnosti v právních otázkách nebude dávat k žádosti Tělovýchovné jednoty Nový Jičín, z.s. doporučení pro Radu města.

 

Rada města na své schůzi dne 20.11.2024 usnesením č. 1941/34R/2024 doporučila Zastupitelstvu města rozhodnout tak, jak je uvedeno v návrhu.

 

Dopad na rozpočet města: finanční prostředky jsou zahrnuty v návrhu rozpočtu města pro rok 2025.


Stanovisko právní služby:  Předložený materiál je bez právních vad.

                                               Mgr. Michal Horuta


Závěr: Doporučuje se přijmout usnesení v navrženém znění. Hlasování se navrhuje po jednotlivých bodech.


Zpracovali:  Ing. Oldřiška Navrátilová, JUDr. Václav Dobrozemský, Mgr. Markéta Kvitová


Datum: 25.11.2024