Bod programu č. 14
logo města
Zastupitelstvo města Nový Jičín

Materiál pro 12. zasedání Zastupitelstva města Nový Jičín konané dne 10.03.2025
Zrušení předkupního práva a zákazu zcizení na pozemku parc. č. 1493/202 a parc. č. st. 1493/250, bez MPZ – lokalita Za Školou
Zastupitelstvo města Nový Jičín
1. rozhodlo

uzavřít dohodu s Mgr. V░░░░ M░░░░ MBA, nar. ░░░░ ░░ a Ing. K░░░░ K░░░░ nar. ░░░░ ░░ oba bytem ░░░░ ░░░░ 186 00 Praha 8, o zrušení předkupního práva města Nový Jičín k pozemkům parc.č. 1493/202 (orná půda) o výměře 779 m2 a pozemku parc. č. st. 1493/250 (zastavěná plocha a nádvoří) o výměře 163 m2, včetně budov, vše v obci Nový Jičín, k.ú. Žilina u Nového Jičína, a to v souladu se svým právem plynoucím ze smlouvy č. P2021-0159/OSM, majetkoprávní záměr - bez MPZ - lokalita Za Školou,

2. rozhodlo

uzavřít dohodu s Mgr. V░░░░ M░░░░ MBA, nar. ░░░░ ░░ a Ing. K░░░░ K░░░░ nar. ░░░░ ░░ oba bytem ░░░░ ░░░░ 186 00 Praha 8, o zrušení zákazu zcizení, který byl ve prospěch města Nový Jičín zřízen na pozemku parc. č. 1493/202 (orná půda) o výměře 779 m2 a pozemku parc. č. st. 1493/250 (zastavěná plocha a nádvoří) o výměře 163 m2, včetně budov, vše v obci Nový Jičín, k.ú. Žilina u Nového Jičína, a to v souladu se svým právem plynoucím ze smlouvy č. P2021-0159/OSM, majetkoprávní záměr - bez MPZ – lokalita Za Školou.

Přílohy
1. snímek katastrální mapy (Neveřejná, Bez osobních údajů)
3. kupní smlouva č. P2021-0159/OSM (Neveřejná, Anonymizovaná)
5. žádost o zrušení předkupního práva (Neveřejná, Anonymizovaná)
7. doplněná žádost o zrušení zákazu zcizení (Neveřejná, Anonymizovaná)
Předkládá:JUDr. Václav Dobrozemský, 2. místostarosta města, Vedení města
Zpracoval:Ing. Kamil Žák, Odbor správy majetku
Důvodová zpráva:

Odbor správy majetku obdržel dne 07.10.2024 nabídku k využití předkupního práva od Mgr. V░░░ M░░░ , MBA a Ing. K░░░░ K░░░░ k pozemku parc. č. 1493/202 a pozemku parc. č. st. 1493/250, jehož součástí je zkolaudovaný rodinný dům č.p. 646, vše v k.ú. Žilina u Nového Jičína, jež nabyli na základě kupní smlouvy č. P2021-159/OSM ze dne 16.06.2021.

 

Z důvodu rozpadu vztahu žadatelů v době postavení rodinného domu a tudíž nemožnosti společného užívání nemovitosti žádali o vyjádření k možnosti využití předkupního práva k výše zmíněným pozemkům za minimální nabízenou cenu, která obsahuje veškeré investované náklady na stavbu domu a pozemek ve výši 16.051.703 Kč.

 

Vzhledem k tomu, že nabídka Mgr. M░░░ a Ing. K░░░░ , neobsahovala právní náležitosti potřebné ke zrušení předkupního práva, především tedy vyčíslení pozemku formou znaleckého posudku s návazností na uzavření kupní smlouvy (případně smlouvy budoucí) s třetí stranou (koupěchtivým), byla nabídka vyhodnocena jako pouhý návrh na uzavření kupní smlouvy, tedy odkupu, nikoliv jako nabídka k využití předkupního práva.

 

Smyslem omezujících podmínek vložených městem do kupní smlouvy při prodeji pozemku byla snaha zajistit, aby byly dodrženy regulativy pro dané území.

 

S ohledem na skutečnost, že záměrem města není vlastnit rodinné domy a rozpočet města s takovými výdaji nepočítá, doporučil Odbor správy majetku nevyužít nabídky odkupu výše uvedených nemovitých věcí. Rada města dne 20.11.2024 usnesením č. 1992/34R/2024 doporučila Zastupitelstvu města nenabýt výše zmíněné pozemky, následně Zastupitelstvo města dne 09.12.2024 usnesením č. 448/11Z/2024 rozhodlo nenabýt předmětný pozemek.

 

Po rozhodnutí Zastupitelstva města byl dne 06.01.2025 doručen Odboru správy majetku dopis od Mgr. M░░░ a Ing. K░░░░ , s žádostí o odstranění předkupního práva města z Katastru nemovitostí, který tvoří přílohu č. 4 - 5, ve kterém popisuje obávané komplikace spjaté s prodejem nemovitosti v případě že předkupní právo v Katastru nemovitostí zůstane zachováno a to: právní nejistota budoucího kupujícího, nejistota financující banky kupujícího, nejasnost a časová náročnost postupu a absence reálného zájmu města o nemovitost.

 

Po projednání dopisu z 06.01.2025 s právní službou, bylo žadatelům doporučeno doplnit tuto žádost o zrušení zákazu zcizení, na který žádost žadatelů také avšak nepřímo poukazovala, a který dle smlouvy P2021-0159/OSM, stále trvá. To vše pro možnost komplexního projednání situace.

 

Následně byla žádost doplněna novou žádostí žadatelů ze dne 23.01.2025 o zrušení výše zmíněného zákazu zcizení. Odbor správy majetku doporučuje uzavřít s žadateli dohodu o zrušení předkupního práva a zrušit zákaz zcizení.

 

S ohledem na zápis předkupního práva v katastru nemovitostí a skutečnost, že zákaz zcizení a zatížení je sjednán mezi stranami, jako právo závazkové se doporučuje v případě rozhodnutí o výše uvedených právních jednáních, řešit obě žádosti žadatelů formou písemné dohody s ujednáním, že náklady na výmaz práva z katastru nemovitostí hradí výše uvedení žadatelé.

 

Rada města dne 19.02.2025 usnesením č. 2183/37R/2025 doporučila Zastupitelstvu města uzavřít s Mgr. M░░░░ a Ing. K░░░░ dohodu o zrušení předkupního práva a zákazu zcizení k předmětným pozemkům.

 

Stanovisko právní služby:  Předložený materiál je bez právních vad.

                                               Mgr. Eva Fabíková

 

 

Závěr:    Doporučujeme přijmout usnesení v navrženém znění. Hlasování se navrhuje vcelku


Zpracoval:    Ivana Barošová


Datum:   24.02.2025