Bod programu č. 14
logo města
Zastupitelstvo města Nový Jičín

Materiál pro 13. zasedání Zastupitelstva města Nový Jičín konané dne 09.06.2025
Problematika dobrovolného svazku obcí Severomoravský vodárenský svaz
Zastupitelstvo města Nový Jičín
1. bere na vědomí

informaci k problematice dobrovolného svazku obcí Severomoravský vodárenský svaz dle důvodové zprávy materiálu,

2. schvaluje

zrušení dobrovolného svazku obcí Severomoravský vodárenský svaz, se sídlem Osvobození 796, 735 14 Orlová-Lutyně, IČO 70234779, s likvidací.  

Přílohy
1. Stanovy (Neveřejná, Bez osobních údajů)
2. Výpis z rejstříku svazků (Neveřejná, Bez osobních údajů)
7. Usnesení val. hromady Dětmarovice, 2011, anonym (Neveřejná, Anonymizovaná)
8. Zápis z valné hromady N. Jičín, 21.2.2014 anonym (Neveřejná, Anonymizovaná)
9. Dopis členům SMVS anonym (Neveřejná, Anonymizovaná)
10. Zápis z ustavující členské schůze anonym (Neveřejná, Anonymizovaná)
Předkládá:JUDr. Václav Dobrozemský, 2. místostarosta města, Vedení města
Zpracoval:Mgr. Michal Horuta, Odbor kancelář vedení města
Důvodová zpráva:

Dne 24. 11. 1999 vzniklo zájmové sdružení právnických osob Severomoravský vodárenský svaz (SMVS), jehož členy bylo 20 obcí a měst Severomoravského kraje. Předmět činnosti, struktura a pravomoci orgánů, práva a povinnosti členů a majetkové poměry byly upraveny stanovami (příloha č. 1). Přestože byla tato právnická osoba založena jako zájmové sdružení právnických (ZSPO) osob podle § 20f a násl. zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění do 31. 12. 2013, došlo k automatické transformaci na dobrovolný svazek obcí, a to na základě § 151 odst. 5 zákona č. 128/2000 Sb., zákon o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, podle kterého se ZSPO považují za svazky obcí podle zákona o obcích za splnění třech podmínek: 1) ZSPO je založeno pouze obcemi, 2) jde o ZSPO založené podle § 20f občanského zákoníku, 3) ZSPO splní do 31. 12. 2001 podmínky stanovené v § 50 a 51 zákona o obcích. ZSPO bylo v době vzniku registrováno u Okresního úřadu v Karviné, následně v rejstříku svazků obcí vedeném Krajským úřadem Moravskoslezského kraje (aktuální výpis viz příloha č. 2).

 

Dle vyjádření zaměstnance KÚ MSK SMVS nebyl brán jako zájmové sdružení právnických osob, neboť splňoval všechny podmínky pro svazek obcí. Severomoravský vodárenský svaz byl založen dle ust. § 20a a následující zákona o obcích zák. č. 367/1990 Sb., zákon o obcích (obecní zřízení), jehož účelem je zajištění pravomocí obce dle ust. § 14 odst. 1 písm. r) zákona o obcích, proto byl založen jako dobrovolný svazek obcí.

 

V souladu s přechodným ustanovením „nového“ zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), tj. ust. § 151 odst. 4, jsou svazky obcí podle tohoto zákona dobrovolné svazky obcí, které byly dobrovolnými svazky obcí ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona. Tyto svazky obcí nebyly povinny projít transformací do 31. 12. 2001. Z toho důvodu Krajský úřad nepodal k rejstříkovému soudu návrh na zapsání této PO, protože byla svazkem obcí a splňovala všechny podmínky, aby byla vedena v rejstříku svazku obcí. § 151 odst. 5 zákona o obcích pak výslovně stanoví, že svazkem obcí jsou i zájmová sdružení právnických osob, která byla založená pouze obcemi, což je přesně případ i SMVS. Ke změně na svazek obcí tak došlo automaticky bez dalšího přímo ze zákona.

 

Orgány svazku (představenstvo a dozorčí rada) byly tvořeny zástupci členských obcí a měst. Na valné hromadě svazku dne 19. 11. 2011 byl zvolen předsedou představenstva Ing. Milan Grestenberger, zástupce města Nový Jičín, tehdy v pozici člena rady města. Zároveň byla schválena změna sídla na adresu Masarykovo nám. 1/1, 741 01 Nový Jičín (příloha č. 3). K zápisu změny sídla v rejstříku svazku obcí však nedošlo, pravděpodobně z důvodu, že svazek návrh vůbec nepodal. Proto i v aktuálním výpisu z rejstříku svazků obcí je nadále uvedena původní adresa sídla, tedy ul. Osvobození 796, Orlová-Lutyně, 735 14.

 

Na valné hromadě, která se konala dne 21. 02. 2014, bylo doporučeno, aby představenstvo připravilo kroky vedoucí ke zrušení svazku včetně finančního vypořádání v termínu do 30. 04. 2014 (příloha č. 4). Žádné kroky však dále činěny nebyly.

 

Dle čl. 6 stanov svazku jsou členové představenstva a dozorčí rady voleni na období čtyř let. Členství v těchto orgánech svazku u členů, kteří byli zvoleni v roce 2011, tak zaniklo uplynutím funkčního období dne 19.11. 2015. Nepodařilo se dohledat, že by se valná hromada v tomto období nebo kdykoliv následně sešla a zvolila nové orgány svazku. V letech 2016 – 2018 proběhla rozsáhlá komunikace některých členů svazku, KÚ MSK, a Ing. Grestenbergera týkající se nečinnosti svazku, plnění zákonných povinností a zjišťování informací spojených s fungováním svazku. K žádné nápravě však nedošlo. Pravděpodobně již od roku 2014/2015 svazek nevykonává žádnou činnost, nesešla se valná hromada coby nejvyšší orgán tvořený zástupci členských měst a obcí, nejsou zvoleny statutární a kontrolní orgány. Svazek nepodal návrh na změnu adresy sídla v rejstříku svazku obcí. Není známo, zda bylo vedeno a kde se nachází účetnictví svazku. Svazek nezpracovává účetní závěrku, neplní zákonnou povinnost spočívající v zajištění přezkumu hospodaření. Jediným majetkem svazku jsou dle dostupných informací finanční prostředky deponované na bankovním účtu u ČSOB a.s. Po celou dobu jsou výpisy z účtu zasílány poštou na adresu bydliště Ing. Grestenbergera. Jediným pohybem na účtu je strhávání poplatku bance za vedení účtu a výpisy ve výši 180 Kč měsíčně. Komunikací s bankou se vedoucí Odbodu finančního MěÚ Nový Jičín podařilo získat výpisy z účtu za leden a únor 2025, ze kterého vyplývá, že stav finančních prostředků k 28. 02. 2025 je 59 314,17 Kč. Dále se podařilo dosáhnout odpuštění bankovního poplatku a nastavení elektronického zasílání výpisů z účtu.

 

S ohledem na skutečnost, že zaměstnanec odboru vnitra a krajského živnostenského úřadu Krajského úřadu Moravskoslezského kraje oslovil v této záležitosti zástupce města s žádostí o řešení situace svazku a vzhledem k tomu, že svazek nemá dlouhodobě obsazené žádné orgány, navrhuje se přijmout usnesení směřující ke zrušení SMVS. V praxi to bude znamenat odeslání dopisu (výzvy) ostatním obcím a městům – členům svazku s výzvou k delegování jejich zástupce na valnou hromadu (příloha č. 5). V zásadě jediným úkolem valné hromady by mělo být rozhodnutí o zrušení svazku s likvidací, vstupu do likvidace a jmenování likvidátora. Po provedení likvidace svazku, tedy vypořádání majetku, závazků a pohledávek, může svazek zaniknout a může být likvidátorem podán návrh na výmaz z rejstříku svazku obcí.

 

O zrušení SMVS rozhoduje dle jeho stanov valná hromada svazku. Podmínkou platnosti tohoto rozhodnutí je však v souladu s ust. § 84 odst. 2 písm. e) Zákona o obcích rozhodnutí zastupitelstev všech členských obcí, kterým je projevena vůle svazek zrušit. Nepřechází-li majetek svazku na právního nástupce, musí proběhnout jeho likvidace. Z tohoto důvodu se navrhuje přijmout navržené usnesení.

 

Rada města na svém jednání dne 23.04.2025 doporučila Zastupitelstvu města usnesením č. 2359/40R/2025 přijmout navržené usnesení.

 

Stanovisko právní služby: Materiál je bez právních vad.

                                             Mgr. Lucie Štěpánová


Závěr: Doporučuje se přijmout usnesení v navrženém znění. Hlasování se navrhuje v celku.


Zpracoval: JUDr. Václav Dobrozemský


Datum: 28.05.2025