Bod programu č. 6
logo města
Zastupitelstvo města Nový Jičín

Materiál pro 15. zasedání Zastupitelstva města Nový Jičín konané dne 08.12.2025
Rozpočet města Nový Jičín na rok 2026
Zastupitelstvo města Nový Jičín
1. schvaluje

rozpočet města Nový Jičín na rok 2026 v rozsahu:

úhrn příjmů rozpočtu ve výši ............................................................  998.278.020,45 Kč

úhrn výdajů rozpočtu ve výši ......................................................... 1.185.588.085,00 Kč

financování celkem ..........................................................................  187.310.064,55 Kč

z toho:

- použití volných zdrojů města z minulých let …...............................  193.976.736,55 Kč

- splátky smluvního úvěru z České spořitelny, a.s., čerpaného v letech 2021-2022 na projekty realizované městem (Bytový dům K Archivu 1993/2, Revitalizace bytového domu Zborovská 400/11 a Revitalizace bytového domu Na Lani 212) ........... 6.666.672,00 Kč

v členění dle listu č. 1 Přílohy č. 1 tohoto usnesení,

2. schvaluje

závazky na financování vybraných investičních a dalších akcí města na rok 2026 a 2027 dle listu č. 3 Přílohy č. 1 tohoto usnesení,

3. schvaluje

závazky na financování výdajů města na rok 2027 u akcí, na jejichž plnění byla uzavřena smlouva (objednávka) v roce 2025 nebo bude uzavřena v roce 2026 s úhradou plnění či jeho části v roce 2027, svěřuje příslušným orgánům města (Rada města a Městský úřad) pravomoc schvalovat a uzavírat smlouvy (objednávky) s výše uvedenými termíny plnění (úhradami plateb za zboží, služby a stavební práce) a ukládá příslušným orgánům města zahrnout nezbytné výdaje na financování těchto akcí do návrhu rozpočtu města na rok 2027,

4. schvaluje

příděl do sociálního fondu začleněný v ORJ 919 ve výši 8.000.000 Kč doplněný o nevyčerpaný zůstatek osobních účtů zaměstnanců k 31.12.2025 a souhlasí, aby jeho čerpání pro zaměstnance i uvolněné členy Zastupitelstva města Nový Jičín bylo upraveno Kolektivní smlouvou na rok 2026,

5. bere na vědomí

podrobnější strukturu rozpočtu města Nový Jičín na rok 2026 dle listu č. 2 Přílohy č. 1 tohoto usnesení,

6. pověřuje

Radu města Nový Jičín v souladu s § 102, odst. 2, písm. a) zákona č.128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, prováděním úprav rozpočtu v příjmech mezi jednotlivými třídami a ve výdajích mezi jednotlivými ORJ i ve tř. 8-Financování včetně úprav týkajících se zvýšení celkových příjmů či celkových výdajů v rámci celého schváleného rozpočtu města Nový Jičín na rok 2026,

7. pověřuje

příslušného uvolněného člena vedení města (metodického garanta) schvalováním opravných dokladů v příjmech i ve výdajích mezi jednotlivými položkami ve stejném oddílu a paragrafu téže ORJ ve schváleném rozpočtu města Nový Jičín na rok 2026 v rámci svých vymezených kompetencí,

8. pověřuje

příslušného člena vedení města (metodického garanta) schvalováním přesunů finančních prostředků určených k odvodu DPH městem v zákonné výši z jednotlivých ORJ na ORJ 741.

Přílohy
1. Návrh rozpočtu města Nový Jičín na rok 2026 (Neveřejná, Bez osobních údajů)
Materiál projednán:v Radě města Nový Jičín dne 19.11.2025,
bude ve Finančním výboru Zastupitelstvu města Nový Jičín dne 26.11.2025,
Předkládá:JUDr. Václav Dobrozemský, 2. místostarosta města, Vedení města
Zpracoval:Ing. Jarmila Straková, Odbor finanční
Důvodová zpráva:

K bodu 1.:  Struktura návrhu je připravena ve standardní podobě. Návrh rozpočtu na rok 2026 je porovnáván ke schválenému rozpočtu města na rok 2025. V souladu s právní úpravou je bilance doplněna o očekávané skutečné plnění k 31. 12. 2025. 

 

Struktura je stejná jako v minulých letech. Z hlediska příjmů je návrh tříděn na daňové příjmy, nedaňové příjmy, kapitálové příjmy a přijaté transfery (třída 1 – 4). Z hlediska výdajů jsou zařazeny třída 5 (běžné výdaje) a třída 6 (kapitálové výdaje). Z hlediska organizační je výdajová část rozpočtu členěna na jednotlivé ORJ (správce rozpočtu – odbory, organizační složky a orgán města). Třída 8 pak představuje financování rozpočtu.

 

Rozpočet je navržen jako schodkový (výdaje převyšují příjmy), přičemž schodek je v plné výši krytý zapojením zůstatků finančních prostředků (vlastních zdrojů) na bankovních účtech města k 31. 12. 2025.

 

Příjmy:

Příjmy ze sdílených daní (RUD) vycházejí z výpočtu dle příslušné prováděcí vyhlášky ministerstva financí a kalkulačky RUD, které promítají novelu zákona o RUD z roku 2025 navyšující podíl na výnosech ze sdílených daní jako částečnou kompenzaci nákladů spojených s financováním platů nepedagogických pracovníků škol a školských zařízení.

 

V daňových příjmech je zahrnut zvýšený výnos z daně z nemovitých věcí na základě úpravy obecně závazné vyhlášky a zakotvení místních koeficientů od zdaňovacího období roku 2025 a dle očekávaného inkasa této daně v roce 2025 (predikce finančního úřadu pro rok 2026).

 

Nedaňové příjmy vycházejí z dosavadního vývoje s promítnutím valorizace u některých služeb a plnění poskytovaných městem (zejména nájemné, pachtovné, vstupné do sportovních zařízení, platby klientů za úkony poskytované v rámci služby ProSenior). S ohledem na diverzifikaci finančních prostředků města předpokládáme vyšší částku z úroků za deponování finančních prostředků města na bankovních účtech se zvýhodněnou úrokovou sazbou (zvýhodněné běžné účty, spořicí účty, termínované vklady). V roce 2026 předpokládáme inkaso zbývající částky pohledávky (1 %) z titulu zablokovaných prostředků ve Sberbank CZ, a.s. v likvidaci.

 

V rámci kapitálových příjmů předpokládáme prodeje spíše menších pozemků, za zásadní kapitálový příjem lze považovat úhradu 20 % kupní ceny za prodej pozemků pro výstavbu bytových domu v lokalitě B. Martinů, bude-li zastupitelstvem města v prosinci 2025 schválena smlouva o smlouvě budoucí kupní s vítězným uchazečem.

 

I v roce 2026 bude pokračovat optimalizace rozsahu městského majetku. Předpokládáme prodej budov, pro něž město nemá využití, přičemž některé byly jako zbytné identifikovány auditem ekonomické využitelnosti vybraných nemovitostí ve vlastnictví města Nový Jičín, a zařazeny do kategorie prodej (zejména neúspěšné prodeje z roku 2025). Do třídy 3 jsou zařazeny i předpokládané příjmy z dotací, kde bylo město úspěšným žadatelem, a kde se jejich inkaso předpokládá v roce 2026. 

 

V třídě 4-Přijaté transfery jsou zařazeny obvyklé příjmy (příspěvek státu na výkon státní správy, dotace na zajištění výkonu OSPOD, na poskytování sociálních služeb) a další účelově určené dotace ze státního rozpočtu a rozpočtu kraje. Přestože se rozsah přenesené působnosti vykonávaný městským úřadem zvyšuje (např. nově agenda spojená s problematikou dostupného bydlení), příspěvek na výkon státní správy se nenavyšuje.

 

Výdaje:

Návrh rozpočtu obsahuje běžné výdaje v souhrnné částce 926.337.085 Kč a kapitálové výdaje činí 259.251.000 Kč (21,87% celkových výdajů). Objem finančních prostředků vyčleněných na investiční a kapitálové výdaje je dán finančně náročnými akcemi – dokončení rekonstrukce venkovního bazénu (69 mil. Kč) a vybudování chodníku a vodovodu v místní části Žilina (57,1 mil. Kč). Tyto náklady samy o sobě představují podstatnou část běžně vyčleněných investičních výdajů v rozpočtu města.

 

Výdajová stránka rozpočtu v sobě promítá politické priority a plnění programového prohlášení, projekty a záměry zakotvené ve strategických dokumentech města (Strategický plán rozvoje města, Koncepce statické dopravy, Strategický plán investic do tepelného hospodářství a další), ale také řešení operativních nutných či nahodilých záležitostí, odstraňování havárií a stavů hrozících havárií. Město nerezignuje na běžné opravy a údržbu majetku ve svém vlastnictví a v souladu se zásadou účelného a hospodárného nakládání s majetkem se věnuje systematické péči o široké portfolio majetku (komunikace a chodníky, veřejné osvětlení, bytový a nebytový fond, školské a kulturní budovy, sportovní zařízení, veřejné osvětlení, mosty a lávky, tepelné hospodářství, dětská hřiště a další mobiliář, městské lesy, veřejná prostranství atd.).

 

V návrhu rozpočtu jsou zařazeny výdaje na akce, které byly zahájeny v roce 2025 a dokončeny budou v roce 2026 (fakticky – realizačně či pouze finančním plněním – fakturací a jejich úhradou). K realizaci jsou navrženy akce, které jsou připraveny nebo ve fázi dokončování přípravy (povolovací řízení, vydání stavebního povolení, projektová dokumentace pro povolení záměru). Taktéž jsou vyčleněny finanční prostředky na přípravu staveb (zpracování projektových dokumentací).

 

Z významných položek lze uvést:

  • Oprava a údržba místních komunikací, chodníků, mostů – celkem 11 mil. Kč

  • Oprava vodojemu ve Straníku (nerealizováno v roce 2025) – 9 mil. Kč

  • Vybudování tří míst pro polo/podzemní kontejnery + 4x PD – 7,4 mil. Kč

  • Vybudování chodníku, opěrné zdi a vodovodu v Žilině, úsek Pstruží potok – Životice u NJ – 57,1 mil. Kč

  • Rekonstrukce mostu Dolní brána – U Grasmanky (Lapos) – 23,65 mil. Kč

  • Opravy školní žákovských šaten na ZŠ Komenského 66 a 68 – celkem 10,9 mil. Kč

  • Oprava vnějšího pláště historické budovy Beskydského divadla – 8,5 mil.

  • Rekonstrukce sociálního zařízení v amfiteátru Skalky – 7,5 mil. Kč

  • Opravy domů v MPR – celkem 17,3 mil. Kč

  • Rekonstrukce venkovního bazénu (dokončení) – 69 mil. Kč

  • Fotovoltaická elektrárna na střeše bazénu – 5,9 mil. Kč

  • Vybudování expozice Pod Popelem v domě Křižíkova čp. 91 – 3 mil. Kč

  • Nákup nových PC s operačním systémem MS Windows 11 vč. licencí a nových LCD monitorů pro zaměstnance města, notebooků pro nové členy zastupitelstva města – 9,48 mil. Kč

  • Příspěvek na investice TSM na pořízení techniky – celkem 6,3 mil. Kč

 

U některých akcí se předpokládá víceleté financování (Příloha č. 3 rozpočtu), v návrhu rozpočtu na rok 2026 je tedy zařazena pouze částka čerpaná v roce 2026. Jedná se zejména o:

  • Revitalizace objektu Suvorovova 152 – III. etapa – 10 mil. Kč

  • Zpracování projektových dokumentací ke stavebním akcím

 

Město pokračuje v přípravě významných strategických investičních záměrů, které přispějí k jeho rozvoji. V rámci přípravy těchto projektů se v roce 2026 zahájí či bude pokračovat ve zpracování projektových dokumentací:

  • Domeček - nový objekt pro ProSenior (smlouva na zpracování PD uzavřena v roce 2025, projekční a inženýrská činnost, povolovací řízení 2026 – 2027) – 1,5 mil. Kč

  • Multifunkční sportovní hala Jičínka (projekční práce od roku 2024, dokončení PD, inženýrské činnosti a povolovací řízení v roce 2026) – 17 mil. Kč

  • Tenisová hala (veřejná zakázka na zpracování PD bude vyhlášena na konci roku 2025, případně na začátku roku 2026, projekční práce v roce 2026 – 2027) – 3 mil. Kč

  • Tělocvična ZŠ Tyršova (veřejná zakázka na zpracování PD bude vyhlášena na konci roku 2025, případně na začátku roku 2026, projekční práce v roce 2026 – 2027) – 3,3 mil. Kč

  • Kulturní dům Nové Slunce (vysoutěžení zpracovatele PD v roce 2026, projekční práce v roce 2026 – 2027) – 3 mil. Kč

 

Do výdajů jsou dále zahrnuty finanční prostředky na zajištění chodu městského úřadu (osobní náklady, zabezpečení správy a provozu budov), na provoz, údržbu a opravy školských a kulturních organizací, sportovních zařízení ve vlastnictví města, zajištění dopravní obslužnosti ve městě (MHD, sdílená kola), zajištění bezpečnosti a místních záležitostí veřejného pořádku (provoz Městské policie), zajištění provozu sociálních služeb včetně zahájení poskytování nových sociálních služeb (ProSenior), rozvoj turismu, cestovního ruchu a zahraničních vztahů (Návštěvnické centrum – město klobouků). Dochází k navýšení („valorizaci“) finančních prostředků v dotačních programech v oblasti sociální, zejména na provoz organizací poskytujících sociální služby, dotace spolkům, sportovním oddílům a dalším subjektům na podporu sportu, kultury, volného času, estetizace objektů a péče o památky.

 

Součástí výdajů jsou taktéž finanční prostředky na zajištění chodu školských a kulturních příspěvkových organizací a na zajištění činnosti technických služeb (opravy komunikací a chodníků, odvoz komunálního odpadu, správa veřejného osvětlení, údržba veřejné zeleně, správa hřbitovů, údržba a opravy dětských hřišť, provoz veřejných WC, opravy a údržba městského mobiliáře, správa sportovních zařízení). Alokovány jsou také prostředky na obnovu, opravy a doplnění techniky a strojů nezbytných k zajištění úkolů realizovaných TSM. Celkový příspěvek zřizovatele na provoz, údržbu, opravy a investice pro TSM je navržen ve výši 117 mil. Kč.

 

Významnou změnou mající dopad do rozpočtu města je nabytí majetku (sportovišť) Tělovýchovné jednoty Nový Jičín, z. s. do vlastnictví města v roce 2025 a jeho svěření TSM. V návrhu rozpočtu města jsou zařazeny nezbytné výdaje na provoz, údržbu a investice do sportovišť v celkové výši 9,6 mil. Kč. Pro rok 2026 a další již nebude poskytována dotace pro TJ na správu, provoz, opravy a údržbu sportovišť.

 

Novelou školského zákona dojde s účinností od 1. 1. 2026 ke změně financování platů nepedagogických pracovníků škol a školských zařízení a ostatních neinvestičních výdajů (ONIV). Namísto státního rozpočtu budou tyto náklady financovat zřizovatelé těchto zařízení. V návrhu rozpočtu města jsou tak zařazeny náklady v celkové výši cca 59 mil. Kč pro 130 zaměstnanců (formou příspěvku na provoz u jednotlivých škol a školských zařízení na ORJ 414). Zároveň s touto změnou došlo k úpravě výnosu z daní (RUD) pro územní samosprávné celky. Rozdíl pro město Nový Jičín činí cca - 4,3 mil. Kč.

 

S ohledem na aktuální vývoj situace se v návrhu rozpočtu nepočítá s navýšením objemu prostředků na platy zaměstnanců financované městem (zaměstnanci města zařazení do městského úřadu, organizačních složek a městské policie, zaměstnanci příspěvkových organizací TSM, BD, MěKS, nepedagogičtí pracovníci školských příspěvkových organizací), s ohledem na skutečnost, že se nepředpokládá navýšení platových tarifů zaměstnanců ve veřejných službách a správě. V případě, že ke změně tarifů dojde v průběhu roku 2026, bude město operativně reagovat úpravou rozpočtu a závazných ukazatelů příspěvkových organizací.

 

Lze konstatovat, že město optimálně alokuje finanční prostředky na strategické a rozvojové projekty včetně jejich přípravy, na odstraňování havarijních stavů, běžnou údržbu a opravy městského majetku, na rozvojové aktivity, na zabezpečení chodu městského úřadu a městem zřízených příspěvkových organizací a na služby, které občanům zajišťuje a poskytuje v souladu plněním úkolů stanovených zákonem o obcích (péče o potřeby občanů a rozvoj svého území). Finanční prostředky se plánuje vynaložit rovnoměrně podle potřeby napříč jednotlivými oblastmi a odvětvími.

 

Financování:

Třídu 8 představuje stav finančních prostředků na účtech města k 31. 12. 2025, jejichž zapojení se v rámci rozpočtového hospodaření roku 2026 předpokládá. V této třídě je taktéž zařazena splátka investičního účelového úvěru (čerpán v letech 2021 – 2022 ve výši 92,08 mil. Kč na revitalizaci tři bytových domů, splátky od roku 2023 na 15 let, úroková sazba 0,98 % p. a. s fixací do konce roku 2025, úroková sazba na období 2026 – 2030 ve výši 3,93 % p. a.). Pro rok 2026 se nepředpokládá přijetí nového úvěru.

 

Míra zadlužení města (ukazatel zadluženosti dle zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti) se splácením výše uvedeného úvěru po jeho čerpání snižuje, což zobrazuje následující přehled:

 

K 31. 12. 2021 – 4,33 %

K 31. 12. 2022 – 12,99 %

K 31. 12. 2023 – 11,29 %

K 31. 12. 2024 – 9,19 %

K 31. 12. 2025 – 7,54 % (předpoklad)

 

S ohledem na postupné splácení dluhu bude míra zadluženosti dále klesat (dle uvedeného zákona má územní samosprávný celek hospodařit tak, aby výše jeho dluhu nepřekročila 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky). Město tedy hospodaří v souladu se zásadou zdravých a udržitelných financí.

 

K bodu 2.: V návrhu rozpočtu města na rok 2026 jsou identifikovány akce, jejichž realizace přesáhne rok 2026 a závazky ze smluv tedy budou plněny a financovány i v roce 2027. Jedná se jak o akce stavební, tak zejména přípravné spočívající v projekční a inženýrské činnosti a povolovacím řízení k budoucím stavbám. Z praxe je zřejmé, že v drtivé většině případů není zadaná projektová dokumentace zpracována a zaplacena v roce, kdy byl zhotovitel vybrán, a projekční činnost i úhrada (části) ceny díla přechází do roku následujícího. Tato skutečnost je zřejmá u zpracování projektových dokumentací na připravované rozsáhlé stavební akce, tak na některé velké stavební akce zahajované v roce 2026.

 

Aby mohlo být v roce 2026 vyhlášeno zadávací řízení na výběr zhotovitele a následně mohla být uzavřena příslušná smlouva s plněním i v roce 2027, je zastupitelstvu města předkládán návrh na schválení závazků na financování vybraných investičních a dalších akcí města na rok 2026 a 2027 (list č. 3 přílohy č. 1 usnesení). Výdaje roku 2027 jsou součástí návrhu střednědobého výhledu města na období 2027 – 2030. Tyto předpokládané výdaje, respektive výdaje promítající vysoutěženou a zasmluvněnou cenu a skutečně uhrazené výdaje v roce 2026 (průběžné platby), budou zařazeny do návrhu rozpočtu města na rok 2027.

 

K bodu 3.: Při přípravě návrhu rozpočtu města jsou do rozpočtu zařazovány výdaje na akce, u kterých se předpokládá jejich realizace a plnění v daném kalendářním roce. V praxi se však často stává, že i přes tento předpoklad dochází k realizaci akce přes dva kalendářní roky a částečná úhrada ceny je tedy realizována až v roce následujícím. Je to nejčastěji způsobeno délkou přípravy zadání ze strany města, době trvání zadávacího řízení či nutností opakovat zadávací řízení na zhotovitele. V takovém případě by zakázka neměla být vyhlášena a smlouva by neměla být podepsána, není-li zajištěno finanční krytí v rozpočtu města, tedy typicky do schválení rozpočtu města. Ovšem čekat s těmito kroky až na schválení rozpočtu se nejeví jako racionální, neboť by vznikala zbytečná prodleva. Jako neefektivní a časově administrativně náročné se jeví i schvalování akcí zastupitelstvem města pro konkrétní případy v průběhu daného roku. S ohledem na výše uvedené je předložen návrh usnesení, který vytvoří prostor, aby takovéto akce mohly být realizovány, respektive vysoutěženy a plnění zahájeno v roce 2026 s předpokládaným plněním i v roce 2027, čímž bude zajištěn hladký průběh realizace bez časových prodlev. Výdaje, promítající vysoutěženou a zasmluvněnou cenu a skutečně uhrazené výdaje v roce 2026 (průběžné platby), budou zařazeny do návrhu rozpočtu města na rok 2027. 

 

K bodu 7.: Odbor finanční je odpovědným odborem ve vztahu k DPH a odvodům za město. V rámci režimu přenesené daňové povinnosti odvádí příslušnou daň přímo město jako objednatel či kupující a smluvním partnerům tedy hradí pouze cenu vlastní dodávky, služby nebo stavebních prací. Při přípravě rozpočtu města jsou však náklady na DPH spojené s připravovanými akce rozpočtovány v nákladech jednotlivých akcí na příslušných ORJ, avšak odvod DPH za město je centrálně prováděn z ORJ 741. V průběhu roku tak dochází k přesunům prostředků z jednotlivých ORJ na ORJ 741. Z důvodu zajištění operativních přesunů prostředků určených k odvodu DPH za město je navrženo předložené usnesení. 

 

Bude zveřejněno na úřední desce Městského úřadu Nový Jičín od 21.11.2025.

 

Závěr: Doporučuje se přijmout usnesení v navrženém znění.

            

Stanovisko právní služby: Materiál je bez právních vad.

                                             Mgr. Michal Horuta

 

Zpracovali: JUDr. Václav Dobrozemský, Ing. Jarmila Straková

 

Datum: 19. 11. 2025