Bod programu č. 9
logo města
Zastupitelstvo města Nový Jičín

Materiál pro 10. zasedání Zastupitelstva města Nový Jičín konané dne 09.09.2024
Návrh na pořízení změny územního plánu Nový Jičín
Zastupitelstvo města Nový Jičín
1. rozhodlo

podle ustanovení § 27 odst. 1 písm. a) zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů, nepořídit změnu územního plánu Nový Jičín podle návrhu pana J░░░ H░░░░ nar. ░░░░ ░░ trvale bytem ░░░░ ░░░░ 741 01 Nový Jičín, týkající se změny funkčního využití pozemku parc. č. 1588/1 v obci Nový Jičín, k. ú. Žilina u Nového Jičína z plochy OS – občanské vybavení – tělovýchovná a sportovní zařízení na plochu BI - bydlení individuální - v rodinných domech - městské a příměstské a plochu ZP – zeleň – přírodního charakteru - v rozsahu vyznačeném v příloze č. 1 předloženého materiálu.

Přílohy
1. mapové podklady k pozemku parc. č. 1588/1 v k. ú. Žilina u Nového Jičína (Neveřejná, Bez osobních údajů)
Materiál projednán:v Komisi životního prostředí dne 22.04.2024
v Komisi architektury a rozvoje města dne 20.05.2024
na 31. schůzi Rady města Nový Jičín konané dne 21.08.2024
Předkládá:Jaroslav Perútka, 3. místostarosta města, Vedení města
Zpracoval:Ing. Kateřina Riedlová, Odbor územního plánování a stavebního řádu
Důvodová zpráva:

O pořízení územního plánu a jeho změn rozhoduje v souladu s ustanovením § 27 odst. 1 písm. a) zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů, zastupitelstvo obce, a to z vlastního podnětu nebo z podnětu oprávněného investora, orgánu veřejné správy, občana obce nebo osoby, která má vlastnická nebo jiná věcná práva k pozemku nebo stavbě na území obce.

 

Dne 11.04.2024 byl podán následující návrh na pořízení změny územního plánu Nový Jičín ze strany osoby, která má vlastnická práva k pozemku na území obce:

 

Návrh

Pozemek parc. č. 1588/1 v k. ú. Žilina u Nového Jičína (viz příloha č. 1)

Návrh pana J░░░ H░░░░ na pořízení změny územního plánu týkající se změny funkčního využití pozemku parc. č. 1588/1 v obci Nový Jičín, k. ú. Žilina u Nového Jičína z plochy OS – občanské vybavení – tělovýchovná a sportovní zařízení na plochu BI - bydlení individuální -  v rodinných domech - městské a příměstské a plochu ZP – zeleň – přírodního charakteru.

 

Důvody uvedené navrhovatelem:

Výstavba rodinných domů.

 

Žádost byla předložena Komisi architektury a rozvoje města a Komisi životního prostředí k posouzení s následujícím závěrem:

Komise architektury a rozvoje města – nedoporučuje návrhu vyhovět.

Komise životního prostředí – nedoporučuje návrhu vyhovět.

 

Stanovisko pořizovatele: Odbor územního plánování a stavebního řádu, jako pořizovatel územně plánovací dokumentace, nedoporučuje tomuto návrhu na změnu územního plánu vyhovět. Podle ustanovení § 108 odst. 4 stavebního zákona, lze další zastavitelné plochy změnou územního plánu vymezit pouze na základě prokázání potřeby vymezení nových zastavitelných ploch. Rozsah a kapacita zastavitelných ploch pro bydlení vymezených v územním plánu Nový Jičín je 4 x vyšší, než je předpokládaná potřeba. Plochy pro bydlení BI jsou doposud využity cca z 12,2 %, a proto není prokázána nutnost vymezení nových zastavitelných ploch s funkčním využitím pro tento typ bydlení. V této lokalitě vymezuje územní plán zastavitelné plochy pro bydlení Z11a, Z11b, Z11c, Z11d, Z11e, Z11f a Z11g (celkem cca 13 ha), které nejsou pro daný účel využity.

 

Dle § 38 odst. 4 stavebního zákona územní plánování ve veřejném zájmu chrání a rozvíjí přírodní, kulturní a civilizační hodnoty území, včetně urbanistického, architektonického a archeologického dědictví. Přitom chrání krajinu jako podstatnou složku prostředí života obyvatel a základ jejich totožnosti. S ohledem na to určuje podmínky pro hospodárné využívání zastavěného území a zajišťuje ochranu nezastavěného území a nezastavitelných pozemků. Zastavitelné plochy se dále vymezují s ohledem na potenciál rozvoje území a míru využití zastavěného území.  Změna územního plánu Nový Jičín, která by spočívala ve vymezení nové zastavitelné plochy, by proto postrádala s ohledem na demografický vývoj opodstatnění a byla by v rozporu s § 38 stavebního zákona, kterým jsou stanoveny cíle územního plánování i v rozporu s § 108 odst. 4 stavebního zákona.

 

Územní plán vymezuje pouze dvě nové zastavitelné plochy pro tělovýchovná a sportovní zařízení, a to předmětnou lokalitu a dále jednu plochu v k. ú. Loučka u Nového Jičína, obě o celkové výměře cca 2,93 ha. Snižování výměr zastavitelných ploch OS – občanské vybavení – tělovýchovná a sportovní zařízení na úkor jiných funkčních ploch je tudíž nežádoucí.

 

Rada města dne 21.08.2024 usnesením č. 1733/31R/2024 doporučila Zastupitelstvu města nepořídit změnu územního plánu Nový Jičín podle návrhu pana J░░░ H░░░░ .

 

 

Stanovisko právní služby:  Předložený materiál je bez právních vad.
                                              Mgr. Michal Horuta
 
Závěr: Doporučuje se přijmout usnesení v navrženém znění.


Zpracovala: Ing. Kateřina Riedlová
 
Datum: 22.08.2024