Bod programu č. 13
logo města
Zastupitelstvo města Nový Jičín

Materiál pro 10. zasedání Zastupitelstva města Nový Jičín konané dne 09.09.2024
Obecně závazná vyhláška města Nový Jičín o stanovení koeficientů pro výpočet daně z nemovitých věcí
Zastupitelstvo města Nový Jičín
1. vydává

Obecně závaznou vyhlášku města Nový Jičín o stanovení koeficientů pro výpočet daně z nemovitých věcí, a to ve znění návrhu, který je přílohou č. 3 předloženého materiálu.

Přílohy
1. Stávající OZV 4/2011 (Neveřejná, Bez osobních údajů)
2. Výnos DNV v letech 2011-2023 (Neveřejná, Bez osobních údajů)
3. Návrh nové OZV o stanovení koeficientů pro výpočet DNV (Neveřejná, Bez osobních údajů)
4. Kalkulace výnosu DNV pro rok 2025 (Neveřejná, Bez osobních údajů)
5. Posouzení zákonnosti návrhu nové OZV města NJ (Neveřejná, Bez osobních údajů)
Předkládá:JUDr. Václav Dobrozemský, 2. místostarosta města, Vedení města
Zpracoval:Ing. Jarmila Straková, Odbor finanční
Důvodová zpráva:

Popis stávajícího stavu:

Město Nový Jičín má vydanou obecně závaznou vyhlášku č. 4/2011 o stanovení koeficientu pro výpočet daně z nemovitosti, která nabyla účinnosti dne 01. 01. 2012 (příloha č. 1). Tato OZV upravuje tzv. velikostní koeficient u vybraných nemovitých věcí (polohová renta), který se řídí počtem obyvatel dané obce. Pro město Nový Jičín byla stanovena velikostní kategorie s koeficientem 2,0, přičemž obec mohla tento koeficient zvýšit či snížit pro jednotlivé části města. Město tuto možnost využilo a pro katastrální území Nový Jičín-Město, Nový Jičín-Horní Předměstí a Nový Jičín-Dolní Předměstí stanovilo koeficient 2,5. Pro ostatní katastrální území (Bludovice u Nového Jičína, Kojetín u Starého Jičína, Loučka u Nového Jičína, Straník, Žilina u Nového Jičína) stanovilo koeficient 1,6. Před vydáním této OZV proběhla změna naposledy k datu 01. 01. 2001.

 

S účinností od 01. 01. 2025 již nebude možné stanovit pro vymezené části obce koeficient nižší, než 2,0. Nadále bude umožněno, aby obec obecně závaznou vyhláškou koeficient zvýšila o jednu kategorii podle členění koeficientů pro všechny stavební pozemky na území jednotlivé katastrálního území (§ 6 odst. 4 ZDNV), a pro všechny zdanitelné stavby zařazené ve skupině obytných budov a všechny zdanitelné jednotky zařazené ve skupině ostatních zdanitelných jednotek na území jednotlivého katastrálního území (§ 11 odst. 5 ZDNV). Znamená to, že nemovité věci v katastrálních územích v místních částech budou od 01. 01. 2025 automaticky zdaňovány dle koeficientu ve výši 2,0, neprovede-li obec změnu.

 

Dále byl příslušnou OZV stanoven „koeficient 1,5“ (tzv. obecní koeficient). Jedná se o koeficient podle § 11 odst. 6 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDNV“). Koeficient se vztahoval pouze na vybrané druhy staveb, konkrétně na stavby a jednotky sloužící k podnikání, na stavby pro rodinnou rekreaci a na stavby a jednotky garáží, a to na celém území města.

 

S účinností od 01. 01. 2025 se „koeficient 1,5“ ruší a nelze jej tedy použít pro zdaňovací období roku 2025 a následující. Určitou náhradou je možnost stanovit místní koeficient pro jednotlivou skupinu nemovitých věcí, jak upravuje ZDNV.

 

Tyto legislativní změny mohou mít značný dopad na příjmy města. V případě, že by město neučinilo žádné rozhodnutí, výnos z daně z nemovitých věcí by se v roce 2025 snížil o cca 3,6 mil. Kč oproti stavu (predikci) roku 2024 (viz tabulka v příloze č. 4).

 

Místní koeficient dle § 12 ZDNV město doposud stanoven nemělo.

 

Daň z nemovitých věcí je tzv. výlučnou daní. Celkový výnos z této daně náleží obcím. Správu a vymáhání této daně zajišťuje stát prostřednictvím orgánů finanční správy. Obce tedy s touto agendou nemají žádné náklady. Daň z nemovitých věcí představuje pro obce daňový příjem, jehož výši mohou částečně regulovat, a to v mezích pravomocí, které zákon obcím svěřuje. Pravomoc ve vztahu k této dani lze realizovat zejména prostřednictvím obecně závazné vyhlášky, jejíž vydání je vyhrazenou pravomocí zastupitelstva (k problematice opatření obecné povahy viz dále).

 

Výnos z daně z nemovitých věcí pro město Nový Jičín v letech 2011 – 2023 je uveden v příloze č. 2. Výnos z daně je ve sledovaném období v absolutní částce v zásadě stejný, procentuálně (z hlediska reálné hodnoty peněz) se však, vzhledem ke zvyšování ostatních příjmů města, snížil. S účinností od 01. 01. 2024 došlo v důsledku navýšení sazeb daně z nemovitých věcí novelou ZDNV k navýšení o cca 80 % (předtím došlo k tehdy dvojnásobnému navýšení základu daně změnou zákona naposledy v roce 2010). Pro rok 2024 je předpokládaný výnos z daně ve výši 23,1 mil. Kč (při sestavení rozpočtu města na rok 2024 bylo kalkulováno s částkou 23,96 mil. Kč). Zvýšené inkaso daně z nemovitých věcí pro obce bylo vyměněno za snížení podílu obcí na sdílených daních (daň z příjmů fyzických a právnických osob a DPH).

 

Navrhovaná úprava:

S ohledem na výše uvedené dopady se navrhuje vydat novou obecně závaznou vyhlášku. Navrhuje se ponechat stávající koncepci velikostního koeficientu, kdy město využije možnosti danou zákonem a zvýší jej o jednu kategorii (z 2,0 na 2,5) pro vybraná katastrální území, tj. Nový Jičín-Město, Nový Jičín-Horní Předměstí a Nový Jičín-Dolní Předměstí. Pro ostatní katastrální území by zůstal zákonný koeficient 2,0. Navrhuje se tedy zachovat stávající stav, ve kterém je velikostní koeficient stanoven odlišně pro vlastní město a pro městské části a tato diferenciace promítá místní podmínky jednotlivých částí města (centrum vs. části města vesnického typu, existence infrastruktury, služeb pro obyvatele, poloha a dopravní dostupnost/obslužnost atd.).

 

Nenavrhuje se diferencovat výši daně podle skupin nemovitých věcí (určitá náhrada za zrušený „koeficient 1,5“), nýbrž zakotvit místní koeficient dle § 12 odst. 1 písm. a) bod 1. plošně pro celé území města. ZDNV umožňuje stanovit místní koeficient ve výši od 0,5 do 5,0 s přesností nejvýše na jedno desetinné místo. Místní koeficient podle tohoto ustanovení se nevztahuje na skupinu vybraných zemědělských pozemků, trvalých travních porostů nebo nevyužitelných ploch (§ 12 odst. 2 ZDNV). Pro tyto skupiny pozemků je možné stanovit místní koeficient pouze ve výši od 0,5 do 1,5. Stanovení koeficientu nižšího než 1,0 by reálně znamenalo nižší daňové zatížení pro vlastníky nemovitých věcí a pokles daňových příjmů pro město.

 

Navrhuje se nově stanovit místní koeficient pro jednotlivou skupinu nemovitých věcí dle § 12 odst. 1 písm. a) bod. 4. ZDNV, s tím, že v zásadě pro celé území města (všechny druhy nemovitých věcí) je navržen místní koeficient 1,5, pro nemovité věci sloužící podnikání (průmysl, stavebnictví, doprava, energetika, ostatní zemědělská výroba) pak ve výši 2,5. Snahou města je touto cestou kompenzovat zvýšenou ekologickou zátěž. Tyto areály (pozemky a budovy) způsobují vyšší ekologické zatížení daného území, bývají zdrojem hluku, prašnosti, nadměrné nákladní dopravy ve městě, bývají příčinou dopravní zácp nákladních vozidel v intravilánu města, mohou blokovat přístupové cesty pro složky integrovaného záchranného systému a být zdrojem dalších negativních externalit (vyšší produkce odpadu, opotřebení pozemních komunikací).

 

Při přípravě tohoto materiálu byla provedena analýza dopadů změn vstupních parametrů pro výpočet daně z nemovitých věcí, přičemž byla využita uživatelská příručka – výpočtová tabulka výnosu z daně zpracovaná Finančním úřadem pro Moravskoslezský kraj. Výpočtová tabulka umožňuje modelovat výnosy z daně při aplikaci velikostních koeficientů pro jednotlivá katastrální území i místního koeficientu pro celou obec, případně pro jednotlivá katastrální území nebo jednotlivé skupiny nemovitých věcí. Tato modelace umožňuje získat relativně velmi přesný odhad výnosu daně z nemovitých věcí při stanovení různých vstupních parametrů (koeficientů).

 

Z kalkulace například vyplývá, že aby byl zachován dosavadní výnos daně z příjmů, mělo by město stanovit místní koeficient ve výši nejméně 1,2.

 

S ohledem na potřebu minimální složitosti a zajištění přehlednosti pro výpočet daně, ale zároveň s zajištění souladu návrhu s právním řádem se navrhuje:

  • zachovat stávající stav a velikostní koeficient zvýšený o jednu kategorii (na 2,5) dle § 6 odst. 4 a § 11 odst. 5 ZDNV stanovit pro vybraná katastrální území (Nový Jičín-Město, Nový Jičín-Horní Předměstí a Nový Jičín-Dolní Předměstí),
  • stanovit místní koeficient pro jednotlivé skupiny nemovitých věcí dle § 12 odst. 1 písm. a) bod 4. ve výši 1,5, pro specifikované nemovité věci (podnikání – průmysl, stavebnictví, doprava, energetika, ostatní zemědělská výroba) ve výši 2,5.

Navrhované změny jsou nezbytné pro zachování dostatečné příjmové části rozpočtu města. Při nastavení výše uvedené struktury a výše koeficientů je předpokládaný celkový výnos z daně z nemovitých věcí ve výši 36,5 mil. Kč, čímž dojde ke zvýšení výnosu o 13,4 mil. Kč oproti roku 2024.

 

Cílem navrhované úpravy je i omezení dopadů úpravy (snížení) výnosu ze sdílených daní, které mají být provedeny novelou zákona č. 243/2000 Sb., rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům, ve znění pozdějších předpisů. Například změna zdroje dat o počtu obyvatel (aktuálně počítáno s údaji Českého statistického úřadu, nově se bude vycházet z údajů uvedených v Registru obyvatel) bude pro město Nový Jičín představovat pokles daňových příjmů o cca 1,17 mil. Kč.

 

Výnos z daně z nemovitých věcí není svou povahou účelově anebo termínově vázán. Jedná se, stejně jako v případě výnosu ze sdílených daní (daň z příjmů fyzických a právnických osob, daň z přidané hodnoty), o příjem města, který je obecně určen na zajištění úkolů, které má město ze zákona plnit. V obecné rovině se jedná o péči o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů a o ochranu veřejného zájmu dle § 2 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, konkrétně pak o péči a vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče, pro uspokojování potřeb svých občanů, potřeb bydlení, ochrany a rozvoje zdraví, dopravy a spojů, potřeby informací, výchovy a vzdělávání, celkového kulturního rozvoje a ochrany veřejného pořádku, jak je uvedeno v § 35 odst. 2 zákona o obcích.

 

Město Nový Jičín vlastní a obhospodařuje rozsáhlé portfolio majetku, které slouží ke sportovním, školským a vzdělávacím, kulturním či volnočasovým aktivitám, k zajištění sociálních služeb, potřeb bydlení, k zajištění dodávek energií občanům, k zajištění výkonu veřejné správy, dále zajišťuje opravy a údržbu komunikací a chodníků, správu veřejné osvětlení, údržbu veřejné zeleně, svoz a likvidaci komunálního odpadu, správu hřbitovů, provoz veřejných WC, dopravní obslužnost, bezpečnost a místních záležitostí veřejného pořádku (provoz městské policie), poskytuje dotace neziskovým organizacím k zajištění poskytování sociálních služeb, na podporu sportu, kultury, volného času, estetizace objektů a péče o památky. Zajišťuje taktéž širokou škálu služeb. V neposlední řadě zajišťuje organizaci sportovních, kulturních a společenských akcí a taktéž aktivity v oblasti turismu a cestovního ruchu či v rozvoji podnikatelského prostředí. Prostřednictvím městského úřadu plní úkoly a zajišťuje agendy, které na něj přenesl stát (výkon státní správy). Plánuje a realizuje investiční rozvojové projekty, které slouží k rozšíření či zkvalitnění služeb, zázemí a infrastruktury pro občany a návštěvníky města.

 

Pro zajištění takto širokého spektra úkolů a agend je potřeba mít k dispozici adekvátní finanční prostředky. Místní koeficient je nástrojem fiskální politiky obcí. Právě prostřednictvím daně z nemovitých věcí, respektive místního koeficientu může město regulovat její výši a tím příjem do rozpočtu města. Při stále navyšujícím se rozsahu zajišťovaných úkolů a zvyšujících se nákladech s tím spojených je potřeba, aby město hledalo adekvátní zdroje příjmů. Z předloženého přehledu výnosu daně z nemovitých věcí je zřejmé, že při stabilně zvyšujících se příjmech i výdajích výnos z daně (s výjimkou roku 2024 vzhledem k navýšení sazeb novelou ZDNV) zůstává v zásadě stejný, respektive reálný výnos se snižuje.

 

Z těchto důvodů se navrhuje zavést a stanovit na území města Nový Jičín koeficienty dle ZDNV tak, jak je uvedeno v důvodové zprávě. Předkladatel má za to, že tato výše je adekvátní, nedojde k neúměrnému finančnímu zatížení vlastníků nemovitých věcí. Máme za to, že jde o citlivý přístup s ohledem na místní podmínky.

 

Při aplikaci místního koeficientu si nejprve poplatník vypočte daň z pozemku/stavby dle sazby daně stanovené v ZDNV. Sazba daně se navyšuje koeficientem stanoveným v zákoně, případně upraveným obcí. Výslednou daň násobí místním koeficientem stanoveným obecně závaznou vyhláškou obce podle § 12 ZDNV.

 

Místní koeficient byl jako možnost pro obce zákonem zaveden od zdaňovacího období roku 2009. V minulosti jej využívalo minimum obcí. Ovšem v souvislosti se změnami právní úpravy rozpočtového určení daní, ale i s ohledem na celkový vývoj ekonomické situace ke stanovení místního koeficientu přistupuje více obcí (případně již zavedený místní koeficient navyšuje v mezích zákonného rozsahu). V roce 2011 místní koeficient využívalo 4,7 % obcí, v roce 2019 mělo místní koeficient stanoveno méně než 10 % obcí, aktuálně jich je více než 1/6.

 

Ze střednědobého výhledu rozpočtu Nového Jičína s analýzou financí a ratingem, který byl schválen zastupitelstvem města dne 11. 12. 2023, vyplývá, že za slabou stránku v rámci SWOT analýzy financí města je považováno zříkání se daňové odpovědnosti u daně z nemovitostí. Z analýzy, návrhu a doporučení vyplývá:

 

b) Upravit daňovou odpovědnost, což je nutnost, jak zajistit další potřebné zdroje k financování rozvoje města a současně financovat služby. Zvýšit místní koeficient daně z nemovitostí dle §12 plošně na hodnotu 3 a současně zvýšit koeficient na 5 pro lokality k podnikání a ve vazbě na to připravit projekty rozvoje infrastruktury. Nový Jičín se z nějakého důvodu zříkal daňové odpovědnosti, přitom argumenty pro zdanění majetku jsou velmi silné a rozumné, zejména:

 

i) Výnos daně z nemovitostí je určen právě k financování rozvoje města, nákladů spojených s infrastrukturou, majetkem a službami města a různých nadstandardů apod.;

ii) Město investicemi a infrastrukturou zhodnocuje nemovitosti vlastníků, aniž by inkasovala podíl na zhodnocení. Prostřednictvím výnosů daně z nemovitostí je možné zajistit vyšší investice do infrastruktury a tím dále zhodnocovat majetek obyvatel/vlastníků a zlepšovat služby;

iii) Město investicemi a infrastrukturou zlepšuje podmínky pro podnikání v nemovitostech podniků a firem;

iv) Tato daň je platbou za prostor ve městě, který zabraly vlastníci nemovitostí (majetkem převážně milionáři), obec má velmi omezený prostor;

v) Majetek umístěný na území města sebou nese potřebu veřejných služeb a náklady jeho zajištění obcí (např. komunikace, bezpečnost…);

vi) Tržní hodnota majetku vlastníků nemovitostí se za posledních 10 let vždy násobně zvýšila, aniž by se obdobně zvýšila daň (i když je aktuálně připravená novela, ani ta nezvyšuje daň zásadně v poměru k zhodnocení, ke kterému došlo);

vii) Koeficient se netýká polí, vinic apod. zemědělců, farmářů apod.

viii) Opatření může zvýšit finance na rozvoj města a také krýt rostoucí náklady z vybraných společných i nadstandardních služeb;

ix) Tato daň je možností platby za zhoršování životních podmínek na území města vyčleněním vybraných území např. znečištění, hluk, zábor velkých prostor solárními elektrárnami, rekreační oblasti (chataři) atp.;

x) Tato daň je v ČR obecně jedna z nejnižších na světě, nebyla valorizována navzdory jednomu z nejvyšších růstů tržní hodnoty nemovitostí na světě, který byl v ČR poslední roky zaznamenán.

xi) Daň se netýká chudých a nemajetných lidí;

xii) Zavedení místního koeficientu podle §12 dle zákona o dani z nemovitostí na hodnotu 3 se stává v ČR pozvolna standardem.

xiii) Aplikace návrhu může Novému Jičínu přinést odhadem cca 30 mil. Kč ročně navíc, tj. cca 300 mil. Kč navíc v 10-ti letech na rozvoj (opravy a investice) a služby.

 

Novelizovaný ZDNV umožňuje, aby obec stanovila místní koeficient odlišně pro vymezené nemovité věci (např. konkrétní průmyslové zóny, obchodní centra, znečišťovatelé, zemědělci apod.). Jde o nástroj pro reflexi místních specifik, kdy například tak obec může místní koeficient stanovit pro určitou vymezenou část (pozemky), ve které se na rozdíl od ostatních částí obce, projevují výrazně negativní vlivy daného prostředí (hluk, prach, dopravní zatížení apod.). Důvodem zavedení tohoto nástroje pro účely stanovení místního koeficientu je umožnit obcím cíleněji reagovat na specifika svého území, která nelze zohlednit v rámci obecně závazných vyhlášek z toho důvodu, že by nebyl naplněn požadavek na jejich obecnost.

 

Procesní postup je však v tomto složitější a časově náročnější. Je tak potřeba učinit formou opatření obecné povahy (nejde ani o právní předpis ani o rozhodnutí). Jde o komplikovaný proces zvláštního správního řízení vedený podle správního řádu. Zastupitelstvo města by nejprve muselo schválit návrh opatření obecné povahy, který bude následně zveřejněn na úřední desce obecního úřadu po dobu nejméně 15 dnů způsobem umožňujícím dálkový přístup. K návrhu mohou dotčené osoby uplatnit připomínky a námitky, jež budou muset být následně vypořádány. Poté by zastupitelstvo města projednávalo návrh opatření obecné povahy podruhé společně s odůvodněním vypořádávajícím připomínky a námitky vznesené k návrhu opatření obecné povahy. Obec je povinna elektronicky zaslat stejnopis opatření obecné povahy nejpozději do 30. 6. kalendářního roku bezprostředně předcházejícího zdaňovacímu období. K opožděně zaslanému opatření obecné povahy se v tomto zdaňovacím období pro účely daně z nemovitých věcí nepřihlíží. Z výše uvedeného je patrné, že místní koeficient vztahující se k individuálně určeným nemovitým věcem již není možné pro zdaňovací období roku 2025 zavést.

 

Pravomoc zastupitelstva vydat OZV vychází z § 10 písm. d) zákona o obcích a příslušných ustanovení ZDNV. Aby mohla být nová úprava aplikována pro zdaňovací období roku 2025, musí příslušná OZV nabýt platnosti do 01. 10. 2024. Platnosti OZV nabývá jejich vyhlášením, právní předpisy obcí se vyhlašují zveřejněním ve sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů.

 

V dosavadní OZV by již nebyl aplikovatelný snížený velikostní koeficient stanovený pro katastrální území představující části města ve výši 1,6 a koeficient pro vybrané druhy staveb ve výši 1,5. Pojmosloví použité v OZV již také nerespektuje platnou právní úpravu. S ohledem na tyto skutečnosti se navrhuje stávající OZV zrušit.

 

Předkládaný návrh OZV byl zaslán k předběžnému projednání Ministerstva vnitru, odboru veřejné správy, dozoru a kontroly, oddělení dozoru Zlín – Ostrava, které jej shledalo zcela v souladu s platnou právní úpravou. Jeho drobné připomínky byly do návrhu OZV zapracovány.

 

Dopad na rozpočet města: předpokládaný výnos z daně z nemovitých věcí pro rok 2025 je vyčíslen v důvodové zprávě.

 

Stanovisko právní služby: Materiál je bez právních vad.

                                              Mgr. Michal Horuta


Závěr: Doporučuje se přijmout usnesení v navrženém znění. 


Zpracovali: JUDr. Václav Dobrozemský, Ing. Jarmila Straková

 

Datum: 22. 08. 2024