![]() |
Zastupitelstvo města Nový Jičín
|
uzavřít Smlouvu o partnerství pro výstavbu parkovacího domu se společností ZUUM Group s.r.o., se sídlem Dvořákova 1947/41, 741 01 Nový Jičín, IČO 05140790, dle předloženého návrhu v příloze č. 1 materiálu,
poskytnout individuální dotaci z rozpočtu města Nový Jičín ve výši 18.929.736 Kč, na účel: částečná úhrada nákladů na výstavbu parkovacího domu, název projektu: Parkovací dům a zpevněné plochy u Hotelu Kalač, Nový Jičín
doba, v níž má být dosaženo účelu dotace: 01.05.2025 – 31.12.2026,
žadateli: ZUUM Group s.r.o., se sídlem Dvořákova 1947/41, 741 01 Nový Jičín, IČO 05140790,
a uzavřít s tímto žadatelem veřejnoprávní smlouvu o poskytnutí dotace dle předloženého návrhu v příloze č. 2 materiálu,
ROZPOČTOVÉ OPATŘENÍ:
poskytnutí části individuální dotace žadateli ZUUM Group s.r.o., se sídlem Dvořákova 1947/41, 741 01 Nový Jičín, IČO 05140790
ve výši ..................................................................................................... +9.464.868 Kč
na částečnou úhradu nákladů na stavbu parkovacího domu v blízkosti hotelu kalač v Novém Jičíně, v období od 01.05.2025 do 31.12.2025
zapojením rozpočtové rezervy města na ORJ 741 pro rok 2025 ............ -9.464.868 Kč.
Přílohy | |
1.
Návrh Smlouvy o partnerství pro výstavbu parkovacího domu (Neveřejná, Bez osobních údajů) 2. Návrh Veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace (Neveřejná, Bez osobních údajů) 4. Posouzení veřejné podpory formou dotace z rozpočtu Města Nový Jičín (Neveřejná, Bez osobních údajů) 5. Parkovací dům - část PD (Neveřejná, Bez osobních údajů) 6. Žádost o finanční podporu z rozpočtu města s odůvodněním (Neveřejná, Anonymizovaná) |
Předkládá: | JUDr. Václav Dobrozemský, 2. místostarosta města, Vedení města |
Zpracoval: | Ing. arch. Jitka Pospíšilová, Odbor rozvoje a investic |
Důvodová zpráva: | |
Město při navyšování kapacit parkování postupuje podle schválené koncepce. Dle plánu postupně realizuje výstavbu nových parkovací míst, a to buď na stávajících zpevněných plochách, nebo se staví na úkor záboru travnatých ploch. Náklady na stavbu jednoho parkovacího místa se liší dle náročnosti vstupních podmínek jako je svažitost terénu a existence inženýrských sítí. V uplynulých třech letech činily průměrné náklady na realizaci jednoho nového parkovacího místa 220 tis. Kč bez DPH. Město se také zabývá projektovou přípravou výstavby parkovacích domů. Jejich nespornou výhodou oproti parkování na terénu je efektivní využití stavebního pozemku s menším záborem městské zeleně. Aktuálně jsou hotovy 2 studie parkovacích domů v Novém Jičíně. Pro parkovací dům v sídlišti Nerudova pro 56 aut byl v roce 2023 odhad nákladů 500 tis. Kč bez DPH na 1 parkovací místo. Tato stavba bude připravena k realizaci nejdříve v roce 2027. Pro parkovací dům v sídlišti Loučka s maximální kapacitou 97 aut byl v roce 2024 odhad nákladů 620 tis. Kč bez DPH na 1 parkovací místo. Dobu realizace této stavby zatím nelze predikovat, dosud nebylo zadáno zpracování projektové dokumentace.
Na městský úřad byl v minulosti doručen písemný požadavek obyvatel bytových domů na ulici Dvořákova na vytvoření abonentní a rezidentní zóny pro parkování vozidel v této lokalitě, mimo jiné se zdůvodněním, že návštěvníci a klienti provozoven v budově Kalač odstavují vozidla na parkoviště, které se zde nachází a místní obyvatelé nemají kde parkovat. Důvodem, proč město aktuálně neplánuje rezidentní a abonentní parkování v této lokalitě zavést, je právě vybudování parkovacího domu, který odlehčí dopravní situaci, neboť návštěvníci výše uvedených provozoven budou moci odstavovat svá vozidla v parkovacím domě. Případné vyhrazení parkovací zóny na ulici Dvořákova se nabízí až po dokončení a zprovoznění parkovacího domu.
Pro zajištění parkování provozovatelů a návštěvníků výše uvedených provozoven a osob bydlících v přilehlém bytovém domě (dříve hotel Kalač), potřebuje vlastník zajistit pouze cca 65 míst, avšak při plánování původního záměru (povrchové parkoviště) obdržel investor nesouhlasná stanoviska dotčených orgánů státní správy týkající se záboru zeleně a kácení dřevin. Výstavba parkoviště by tedy mohla být realizována pouze na stávajících zpevněných plochách se zachováním stávající zeleně. Na základě těchto skutečností investor změnil záměr na patrové parkoviště. S ohledem na efektivitu vynaložené investice, maximalizaci využití území, ale i případné budoucí požadavky na parkování v předmětném území oslovil investor město s nabídkou spolupráce při výstavbě a následném provozu parkovacího domu.
Výstavba parkovacího domu o dvou patrech (třech nadzemních podlažích) a její financování prostřednictvím bankovního úvěru se odvíjí od podpory Města. Bez podpory Města není možné záměr realizovat. Při porovnání nákladů na výstavbu jednoho a dvou pater parkovacího domu investor deklaruje, že v případě, že nebude realizován záměr v navrženém rozsahu (tři nadzemní podlaží), výstavbu parkovacího domu provádět nebude a potřebu parkovacích míst pro své provozy v objektu Kalač bude řešit povrchovým parkoviště na pozemcích v jeho vlastnictví nacházející se v předmětném území (vnitrobloku Dvořákova, Nádražní, Zborovská). Financování ze strany banky prostřednictvím úvěru je také založeno na ekonomickém modelu fungování parkovacího domu, tj. na příjmech z parkovacích poplatků a nájemného za parkovací stání v čase.
S ohledem na výše uvedené se navrhuje spolupracovat na výstavbě a provozování parkovacího domu se soukromým investorem v souladu s cíli udržitelného rozvoje města za účelem zvýšení kapacit pro parkování, zajištění jeho dostupnosti a komfortu pro občany, návštěvníky a podnikatelské subjekty působící v dané oblasti. V navrženém parkovacím domě jsou dle rozpočtu stavby náklady na realizaci 1 parkovacího místa 409 tis. Kč bez DPH.
Parkovací dům bude realizován jako trojpodlažní otevřený objekt s jedním podlažím na terénu (1.NP) a dvěma nadzemními podlažími (2.NP, 3.NP). Objekt bude obsahovat celkem 139 parkovacích míst, z toho 47 parkovacích míst v 3. NP bude po sjednanou dobu bezúplatně přenecháno k výhradnímu užívání Městu. Zahájení výstavby bude nejpozději do 30.06.2025, uvedení do provozu do 31.03.2027. Část projektové dokumentace je přílohou č. 5 předloženého materiálu.
Město se smluvně zaváže ke spolupráci na přípravě, výstavbě a provozu parkovacího domu. S ohledem na charakter projektu a principy spolupráce se navrhuje řešit financování zámětu městem formou individuální dotace dle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů. Z předpokládaných nákladů 56.789.210 Kč bez DPH město uhradí formou dotace 1/3, tj. 18.929.736 Kč. Z této částky uhradí 1/2 v roce 2025 a 1/2 v roce 2026. Financování ostatních nákladů na realizaci stavby je dále zajištěno vlastními zdroji investora a bankovním úvěrem. Výše dotace je koncipována jako konečná, tj. nenavyšuje se v případě, že by náklady na výstavbu parkovacího domu byly vyšší.
Součástí návrhu veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace jsou podmínky pro její čerpání (dodržení povinností ze strany příjemce dotace) a sankce v případě porušení rozpočtové kázně.
S ohledem na rozhodovací pravomoci orgánu Města týkající se poskytování dotací (zastupitelstvu je vyhrazeno rozhodovat o poskytnutí dotací nad 250 000 Kč v jednotlivém případě) je návrh na poskytnutí dotace předkládán zastupitelstvu města.
Jediným způsobilým výdajem, který bude možné hradit z dotace města, jsou náklady na vlastní stavbu. Město se tedy nebude podílet na financování dalších souvisejících nákladů (např. právní služby, řízení projektu, správní poplatky apod.). Zároveň je potřeba uvést, že investor již dříve v plné výši uhradil náklady na projekční a inženýrskou činnost a jeho vkladem jsou taktéž pozemky, na kterých bude stavba parkovacího domu umístěna. Skutečné celkové náklady na realizaci tohoto záměru dosahují téměř 70 mil. Kč.
Po kolaudaci stavby bude Městu poskytnuto na základě smlouvy o výpůjčce výhradní užívání 47 parkovacích míst v nejvyšším podlaží parkovacího domu na dobu 10 let, s možným prodloužením o dalších 5 let formou opce a to opakovaně. Opce je navržena tak, že umožní Městu v případě projevení zájmu, prodloužení doby trvání spolupráce na stanovenou dobu. Město následně uzavře s vlastníkem parkovacího domu nájemní smlouvu. Předmět nájmu zůstane stejný jako v případě výpůjčky (3. NP), Město bude vlastníkovi platit nájemné ve výši 3.356 Kč/měsíc/parkovací místo. Pro případné opakované využití opce v pětiletých intervalech (2. a další) bude výše uvedená základní měsíční částka nájemného za parkovací místo navýšena o inflaci zjištěnou Českým statistickým úřadem za předchozí kalendářní rok, a to každoročně od prvního roku pětiletého období trvání nájmu na základě opce. Nevyužije-li Město opční právo, právní vztah (smlouva) zanikne uplynutím doby.
Výše měsíčního nájemného představuje podíl výše dotace poskytnuté městem, dobu bezplatného využívání 3. NP městem a počet parkovacích míst (18.929.736 : 10 : 47 : 12). Při stanovení výše nájemného je potřeba vycházet ze skutečnosti, že se jedná o cenu stanovenou v roce 2025, ale pro období roku 2037 – 2041 (tj. období 1. opce ze strany města), kdy se reálná hodnota peněz vzhledem ke každoroční inflaci bude zcela zákonitě měnit. Není tedy možné tuto částku poměřovat cenou nájemného za parkovací místo (garáž, etážové stání) v místě a čase obvyklou (rok 2025).
Město bude oprávněno přenechat parkovací místa třetím osobám, a to jak bezúplatně, tak za úplatu. Může se jednat jak o krátkodobé stání, tak o dlouhodobý smluvní (nájemní) vztah, přičemž pravidla pro dlouhodobý pronájem budou ošetřena vnitřním předpisem města, obdobně jako již nyní při vyhrazení parkovacích stání na pozemcích ve vlastnictví Města (např. v městské památkové rezervaci). Příjmy z parkovacích poplatků a z pronájmu parkovacích míst budou příjmem Města. Závorovým systémem v objektu (instalace dvou závor) bude odlišen a oddělen režim parkování uživatelů Města a uživatelů investora včetně zařazení zaplaceného poplatku danému subjektu.
Za účelem posílení pozice Města se ve smlouvě zakotvuje závazek zřídit v jeho prospěch Města předkupní právo dle § 2140 a násl. občanského zákoníku. Předkupní právo spočívá v povinnosti vlastníka nabídnout nemovitosti Městu (předkupníkovi) ke koupi, pokud by ji chtěl prodat třetí osobě (koupěchtivému). Město nabídku bude moci využít či odmítnout. V případě odmítnutí může nemovitosti prodat třetí osobě. V dohodě o zřízení předkupního práva budou stanoveny zejména následující podmínky:
Koncepce navržené spolupráce je v souladu se Strategickým plánem rozvoje města na období 2021 – 2027, konkrétně priorita C.2. Rozvíjet a obnovovat dopravní a technickou infrastrukturu, hlavní opatření C 2.2. Rozšiřovat možnosti parkování s využitím řešení minimalizujících zábor zelených ploch.
Město pokládá jako jeden ze základních úkolů své činnosti a prioritu zajištění adekvátních kapacit pro parkování. Ostatně i proto má od roku 2020 zpracovanou Koncepci statické dopravy, která obsahuje návrhy a doporučení týkající se budování nových parkovišť a rozšíření kapacit stávajících s ohledem na zvyšující se počet automobilů ve Městě. S několika málo výjimkami (objekt krytého stání v Loučce, vyhrazená parkovací stání pro oprávněné subjekty v centru města) jsou parkoviště na pozemcích města neplacená, s výjimkou některých území (rezidentní a abonentní zóny v sídlištích) pak i zcela veřejná a dostupná bez jakéhokoliv omezení. Náklady na budování parkovišť (majetkoprávní příprava, přeložky inženýrských sítí, projekční a inženýrská činnost, stavební práce, činnost dozorů, náhradní výsadba) i následný provoz (údržba mobiliáře, správa veřejného osvětlení, letní očista a zimní údržba, případné opravy) hradí v plném rozsahu Město. Nejedná se tedy o činnost, která by generovala zisk a byla z tohoto pohledu provozována jako výdělečná.
Provoz parkovacího domu bude zajišťovat vlastník – provozovatel objektu, a to včetně zajištění údržby, ostrahy, revizí, čištění a úklidu, dodávky elektrické energie, provozu parkovacího závorového systému. Město se bude spolupodílet na účelně a efektivně vynaložených provozních nákladech, a to pouze po dobu prvních 10 let užívání části parkovacího domu na základě výpůjčky; v případě využití opce již budou tyto provozní náklady zahrnuty v platbě nájemného za parkovací místa V patře určeném pro Město bude realizována stavební příprava pro zřízení nabíjecích stanic pro elektromobily.
Odhadované roční náklady na správu a provoz parkovacího domu (osobní náklady správce, resp. obsluhy objektu, fond oprav, elektrická energie, údržba, revize, software + internet na správu parkovacího závorového systému) činí cca 756 000 Kč a budou zajišťovány převážně přímo v režii provozovatele (nikoliv formou outsourcingu).
S ohledem na výši a charakter dotace a status žadatele (podnikatelský subjekt) bylo zadáno vypracování stanoviska k jejímu posouzení z hlediska případného naplnění znaků veřejné podpory. Doporučení uvedená v závěru stanoviska jsou zapracována do předkládaných návrhů smluv. Stanovisko je přílohou č. 4 předloženého materiálu.
Závěrem lze shrnout, že hlavním důvodem pro volbu spolupráce se soukromým investorem je nemožnost města navýšit kapacitu parkování v lokalitě ulice Dvořákova vlastní investicí do vybudování nových parkovacích míst. Město zde nevlastní vhodné volné pozemky. Realizace parkovacího domu pro 139 aut zahájená již v roce 2025 výrazně odlehčí obyvatelům i návštěvníkům této části města, kteří se dosud každý den potýkají s nedostačující nabídkou parkování.
Dopad na rozpočet města: řešeno rozpočtovým opatřením (výplata dotace ve výši ½ v roce 2025). Schválením dotace a uzavřením smlouvy o poskytnutí dotace bude vytvořen závazek města pro rozpočet na rok 2026 ve výši ½ poskytnutí dotace, která bude vyplacena v roce 2026.
Rada města svým usnesením č. 2464/43R/2025 ze dne 28.05.2025 doporučila Zastupitelstvu města 1. uzavřít se společností ZUUM Group s.r.o., se sídlem Dvořákova 1947/41, 741 01 Nový Jičín, IČO 05140790, Smlouvu o partnerství pro výstavbu parkovacího domu, 2. poskytnout z rozpočtu města Nový Jičín individuální dotaci ve výši 18.929.736 Kč a uzavřít s tímto žadatelem veřejnoprávní smlouvu o poskytnutí dotace, 3. schválit rozpočtové opatření.
|