Bod programu č. 13
logo města
Zastupitelstvo města Nový Jičín

Materiál pro 14. zasedání Zastupitelstva města Nový Jičín konané dne 08.09.2025
Schválení smlouvy o partnerství při výstavbě parkovacího domu a žádost o poskytnutí individuální dotace společnosti ZUUM Group s.r.o.
Zastupitelstvo města Nový Jičín
1. rozhodlo

uzavřít Smlouvu o partnerství pro výstavbu parkovacího domu se společností ZUUM Group s.r.o., se sídlem Dvořákova 1947/41, 741 01 Nový Jičín, IČO 05140790, dle předloženého návrhu v příloze č. 1 materiálu,

2. rozhodlo

poskytnout individuální dotaci z rozpočtu města Nový Jičín ve výši 47.325.000 Kč

na účel: částečná úhrada nákladů na výstavbu parkovacího domu

název projektu: Parkovací dům a zpevněné plochy u hotelu Kalač, Nový Jičín

doba, v níž má být dosaženo účelu dotace: 01.05.2025 – 28.02.2027,

žadateli: ZUUM Group s.r.o., se sídlem Dvořákova 1947/41, 741 01 Nový Jičín, IČO 05140790,

a uzavřít s tímto žadatelem veřejnoprávní smlouvu o poskytnutí dotace dle předloženého návrhu v příloze č. 2 materiálu,

3. schvaluje

ROZPOČTOVÉ OPATŘENÍ:

poskytnutí části individuální dotace žadateli ZUUM Group s.r.o., se sídlem Dvořákova 1947/41, 741 01 Nový Jičín, IČO 05140790
ve výši ..................................................................................................... +10.000.000 Kč
na částečnou úhradu nákladů na stavbu parkovacího domu v blízkosti hotelu Kalač v Novém Jičíně, v období od 01.05.2025 do 31.12.2025
zapojením rozpočtové rezervy města na ORJ 741 pro rok 2025 ............ -10.000.000 Kč.

Přílohy
1. Návrh smlouvy o partnerství (Neveřejná, Bez osobních údajů)
2. Návrh Veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace (Neveřejná, Bez osobních údajů)
4. Fotografie stavby (Neveřejná, Bez osobních údajů)
5. Parkovací dům - část PD (Neveřejná, Bez osobních údajů)
6. Posouzení veřejné podpory formou dotace z rozpočtu Města Nový Jičín (Neveřejná, Bez osobních údajů)
7. Žádost o finanční podporu z rozpočtu města s odůvodněním (Neveřejná, Anonymizovaná)
Předkládá:JUDr. Václav Dobrozemský, 2. místostarosta města, Vedení města
Zpracoval:Ing. arch. Jitka Pospíšilová, Odbor rozvoje a investic
Důvodová zpráva:

Město při navyšování kapacit parkování postupuje podle schválené koncepce. Dle plánu postupně realizuje výstavbu nových parkovací míst, a to buď na stávajících zpevněných plochách, nebo se staví na úkor záboru travnatých ploch. Náklady na stavbu jednoho parkovacího místa se liší dle náročnosti vstupních podmínek jako je svažitost terénu a existence inženýrských sítí. V uplynulých třech letech činily průměrné náklady na realizaci jednoho nového parkovacího místa  220 tis. Kč bez DPH. Město se také zabývá projektovou přípravou výstavby parkovacích domů. Jejich nespornou výhodou oproti parkování na terénu je efektivní využití stavebního pozemku s menším záborem městské zeleně. Aktuálně je zpracována studie parkovacího domu v sídlišti Loučka s maximální kapacitou 97 aut. V roce 2024 byl odhad nákladů 620 tis. Kč bez DPH na 1 parkovací místo. Zpracována je projektová dokumentace parkovacího domu (etážové stání) v sídlišti Nerudova pro 56 aut, kde náklady na vybudování 1 parkovacího místa dosahují 961 tis. Kč bez DPH.

 

V roce 2024 Město oslovil soukromý investor společnost ZUUM Group s.r.o. se záměrem výstavby parkovacího domu v sousedství hotelu Kalač a nabídl městu spolupráci. V dotčené lokalitě sídliště Dvořákova nejsou v majetku města vhodné pozemky pro výstavbu nových parkovacích míst. V tomto sídlišti je identifikován výrazný nepoměr nabídky a poptávky po parkovacích místech během celého dne. V lokalitě žije v bytových domech velké množství obyvatel, kteří v odpoledních a večerních hodinách potřebují odstavit své automobily. Během dne jsou parkovací místa využívána navíc klienty občanské vybavenosti a služeb (ordinace lékařů, obchody, restaurace, posilovna, dětská herna, domov pro seniory).

 

Na městský úřad byl v minulosti doručen písemný požadavek obyvatel bytových domů na ulici Dvořákova na vytvoření abonentní a rezidentní zóny pro parkování vozidel v této lokalitě, mimo jiné se zdůvodněním, že návštěvníci a klienti provozoven v budově Kalač odstavují vozidla na parkoviště, které se zde nachází a místní obyvatelé nemají kde parkovat. Důvodem, proč město aktuálně neplánuje rezidentní a abonentní parkování v této lokalitě zavést, je právě vybudování parkovacího domu, který odlehčí dopravní situaci, neboť návštěvníci výše uvedených provozoven budou moci odstavovat svá vozidla v parkovacím domě. Případné vyhrazení parkovací zóny na ulici Dvořákova se nabízí až po dokončení a zprovoznění parkovacího domu a je velmi pravděpodobné, že touto cestou bude město postupovat.

 

Pro zajištění parkování provozovatelů a návštěvníků výše uvedených provozoven a osob bydlících v přilehlém bytovém domě (dříve hotel Kalač), potřebuje vlastník zajistit pouze cca 65 míst, avšak při plánování původního záměru (povrchové parkoviště) obdržel investor nesouhlasná stanoviska dotčených orgánů státní správy týkající se záboru zeleně a kácení dřevin. Výstavba parkoviště by tedy mohla být realizována pouze na stávajících zpevněných plochách se zachováním stávající zeleně. Na základě těchto skutečností investor změnil záměr na patrové parkoviště. S ohledem na efektivitu vynaložené investice, maximalizaci využití území, ale i případné budoucí požadavky na parkování v předmětném území oslovil investor město s nabídkou spolupráce při výstavbě a následném provozu parkovacího domu.

 

Výstavba parkovacího domu o dvou patrech (třech nadzemních podlažích) a její financování prostřednictvím bankovního úvěru se odvíjí od podpory Města. Bez podpory Města není možné záměr realizovat. Při porovnání nákladů na výstavbu jednoho a dvou pater parkovacího domu investor deklaruje, že v případě, že nebude realizován záměr v navrženém rozsahu (tři nadzemní podlaží), výstavbu parkovacího domu provádět nebude a potřebu parkovacích míst pro své provozy v objektu Kalač bude řešit povrchovým parkoviště na pozemcích v jeho vlastnictví nacházející se v předmětném území (vnitrobloku Dvořákova, Nádražní, Zborovská). Financování ze strany banky prostřednictvím úvěru je také založeno na ekonomickém modelu fungování parkovacího domu, tj. na příjmech z parkovacích poplatků a nájemného za parkovací stání v čase.

 

S ohledem na výše uvedené se navrhuje spolupracovat na výstavbě a provozování parkovacího domu  se soukromým investorem v souladu s cíli udržitelného rozvoje města za účelem zvýšení kapacit pro parkování, zajištění jeho dostupnosti a komfortu pro občany, návštěvníky a podnikatelské subjekty působící v dané oblasti. V navrženém parkovacím domě jsou dle rozpočtu stavby náklady na realizaci 1 parkovacího místa 430 tis. Kč bez DPH.

 

Parkovací dům bude realizován jako trojpodlažní otevřený objekt s jedním podlažím na terénu (1.NP) a dvěma nadzemními podlažími (2.NP, 3.NP). Objekt bude obsahovat celkem 139 parkovacích míst. Výstavba byla zahájena v červnu 2025, uvedení do provozu a zahájení užívání je plánováno nejpozději do 31.03.2027. Část projektové dokumentace je přílohou č. 5 předloženého materiálu.

 

Město se smluvně zaváže ke spolupráci na přípravě, výstavbě a provozu parkovacího domu. S ohledem na charakter projektu a principy spolupráce se navrhuje řešit financování zámětu městem formou individuální dotace dle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů. Z předpokládaných stavebních nákladů 59.800.540 Kč bez DPH město uhradí formou dotace částku 47.325.000 Kč, a to ve splátkách ve výši 10.000.000 Kč v roce 2025, 27.325.000 Kč v roce 2026 a 10.000.000 Kč v roce 2027. Financování ostatních nákladů na realizaci stavby je dále zajištěno vlastními zdroji investora a bankovním úvěrem. Výše dotace je koncipována jako konečná, tj. nenavyšuje se v případě, že by náklady na výstavbu parkovacího domu byly vyšší.

 

Součástí návrhu veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace jsou podmínky pro její čerpání (dodržení povinností ze strany příjemce dotace) a sankce v případě porušení rozpočtové kázně.

 

S ohledem na rozhodovací pravomoci orgánu Města týkající se poskytování dotací (zastupitelstvu je vyhrazeno rozhodovat o poskytnutí dotací nad 250 000 Kč v jednotlivém případě) je návrh na poskytnutí dotace předkládán zastupitelstvu města.

 

Jediným způsobilým výdajem, který bude možné hradit z dotace města, jsou náklady na vlastní stavbu. Město se tedy nebude podílet na financování dalších souvisejících nákladů (např. právní služby, řízení projektu, správní poplatky apod.). Zároveň je potřeba uvést, že investor již dříve v plné výši uhradil náklady na projekční a inženýrskou činnost a jeho vkladem jsou taktéž pozemky, na kterých bude stavba parkovacího domu umístěna. Skutečné celkové náklady na realizaci tohoto záměru přesahují 70 mil. Kč.

 

Výpočet pro stanovení dotace vychází z jedné z původně projednávaných variant spolupráce investora a města (10 let bezplatného užívání, 11. – 15. rok užívání při výši nájemného 3 356 Kč měsíčně za parkovací místo, 47 městu vyhrazených míst v 3. NP parkovacího domu bez střechy dalších letech užívání v případě zájmu města navyšováno i inflaci). Výše dotace tedy zohledňuje celkové náklady na výstavbu parkovacího domu (přímé stavební náklady, vedlejší rozpočtové náklady, náklady na přípravu záměru, hodnotu stavbou dotčených pozemků vkládaných do projektu), náklady související s čerpáním bankovního úvěru investorem, předpokládané provozní náklady, výši parkovaného a nájemného a pro uživatele parkovacího domu, předpokládaný výnos z užívání parkovacího domu, délku spolupráce investora s městem a rozdělení příjmů z užívání parkovacího domu mezi investora a město.   

 

Po kolaudaci stavby je koncepce spolupráce navržena následujícím způsobem. 1. NP bude vyhrazeno pro potřeby investora, tj. zajištění parkovacích míst pro uživatele objektu Kalač (uživatelé bytů, nebytových prostor – provozoven, zákazníci provozoven). 2. a 3. NP  a část míst ve veřejné části 1. NP (celkem 100 parkovacích míst) bude užíváno veřejností v rámci placeného režimu (krátkodobé stání – parkovací poplatek, dlouhodobé stání – nájemní smlouva). Vlastníkem a provozovatelem zůstane investor. Město získá polovinu příjmů získaných z užívání této části parkovacího domu (parkovné, nájemné), které bude provozovatel zasílat ve čtvrtletní frekvenci na základě výkazů z parkovacího systému. Výše parkovacího poplatku i nájemného bude stanovena provozovatelem po odsouhlasení Městem. Forma této spolupráce bude sjednána na dobu neurčitou s omezenými možnostmi jednostranného ukončení smlouvy.

 

Provoz parkovacího domu bude zajišťovat vlastník – provozovatel objektu, a to včetně zajištění údržby, ostrahy, revizí, čištění a úklidu, dodávky elektrické energie, provozu parkovacího závorového systému. Město se bude spolupodílet na účelně a efektivně vynaložených provozních nákladech. Odhadované roční náklady na správu a provoz parkovacího domu (osobní náklady správce, resp. obsluhy objektu, fond oprav, elektrická energie, údržba, revize, software + internet na správu parkovacího závorového systému) činí cca 756 000 Kč a budou zajišťovány převážně přímo v režii provozovatele (nikoliv formou outsourcingu). Město se bude podílet na nákladech na provoz a údržbu parkovacího domu poměrnou částí, na základě následujícího výpočtu: celkové roční náklady se podělí celkovým počtem parkovacích míst. Náklady na 1 parkovací místo se vynásobí počtem parkovacích míst provozovaných ve výše uvedeném režimu (100 míst) a následně vydělí dvěma. Tyto náklady budou městu fakturovány jednou ročně. Další detaily a aspekty spolupráce bude řešit provozní smlouva navazující na smlouvu o spolupráci.

 

Za účelem utvrzení závazků vyplývajících ze smlouvy o spolupráci a posílení stability smluvního vztahu bude zřízen zákaz zcizení bezplatně na dobu 50 let jako právo věcné, tedy bude zapsáno do katastru nemovitostí. Toto omezení bude představovat nemožnost převodu vlastnického práva k nemovitostem bez souhlasu Města.

 

Je potřeba uvést, že cílem vstupu Města do tohoto projektu a spolupráce s investorem ve fázi výstavby i následného provozování parkovacího domu, není zisk, nýbrž zajištění veřejně prospěšné služby pro veřejnost – parkování motorových vozidel, a to v cenově přijatelné hladině. Proto nelze uvažovat o tom, zda po dobu trvání spolupráce se poskytnutá dotace „vrátí“, či zda výnosy z parkovacích poplatků a nájemného budou převyšovat náklady, které jsou s provozem objektu spojené, a výši poskytnuté dotace. Výstavbu parkovacího domu lze tedy vnímat jako stavbu ve veřejném zájmu, která přispívá k rozvoji území a řeší problematiku kapacity dopravy (parkování) v daném území a je tedy v souladu s úkoly obcí stanovenými zákonem (§ 2 odst. 2 a § 35 zákona o obcích).

 

Nově nastavené parametry spolupráce výrazně zjednodušují a zpřehledňují celý proces. Výsledným efektem spolupráce města a investora a poskytnutí dotace dojde k navýšení kapacity parkování o 139 míst v exponovaném území sídliště, které lze vymezit ulicemi Dvořákova – Máchova – Zborovská – Nádražní. Dojde tak ke snížení tlaku místních obyvatel na město stran navýšení kapacit a budování nových parkovacích míst. 

 

Koncepce navržené spolupráce je v souladu se Strategickým plánem rozvoje města na období 2021 – 2027, konkrétně priorita C.2. Rozvíjet a obnovovat dopravní a technickou infrastrukturu, hlavní opatření C 2.2. Rozšiřovat možnosti parkování s využitím řešení minimalizujících zábor zelených ploch.

 

Město pokládá jako jeden ze základních úkolů své činnosti a prioritu zajištění adekvátních kapacit pro parkování. Ostatně i proto má od roku 2020 zpracovanou Koncepci statické dopravy, která obsahuje návrhy a doporučení týkající se budování nových parkovišť a rozšíření kapacit stávajících s ohledem na zvyšující se počet automobilů ve Městě. S několika málo výjimkami (objekt krytého stání v Loučce, vyhrazená parkovací stání pro oprávněné subjekty v centru města) jsou parkoviště na pozemcích města neplacená, s výjimkou některých území (rezidentní a abonentní zóny v sídlištích) pak i zcela veřejná a dostupná bez jakéhokoliv omezení. Náklady na budování parkovišť (majetkoprávní příprava, přeložky inženýrských sítí, projekční a inženýrská činnost, stavební práce, činnost dozorů, náhradní výsadba) i následný provoz (údržba mobiliáře, správa veřejného osvětlení, letní očista a zimní údržba, případné opravy) hradí v plném rozsahu Město. Nejedná se tedy o činnost, která by generovala zisk a byla z tohoto pohledu provozována jako výdělečná.

 

S ohledem na výši a charakter dotace a status žadatele (podnikatelský subjekt) bylo zadáno vypracování stanoviska k jejímu posouzení z hlediska případného naplnění znaků veřejné podpory. Doporučení uvedená v závěru stanoviska jsou zapracována do předkládaných návrhů smluv. Stanovisko je přílohou č. 6 předloženého materiálu.

 

Závěrem lze shrnout, že hlavním důvodem pro volbu spolupráce se soukromým investorem je nemožnost města navýšit kapacitu parkování v lokalitě ulice Dvořákova vlastní investicí do vybudování nových parkovacích míst. Město zde nevlastní vhodné volné pozemky. Realizace parkovacího domu pro 139 vozidel zahájená již v roce 2025 výrazně odlehčí obyvatelům i návštěvníkům této části města, kteří se dosud každý den potýkají s nedostačující nabídkou parkování. 

 

Návrh na poskytnutí dotace a uzavření smlouvy o spolupráci v projektu výstavby parkovacího domu Kalač byl projednán na zasedání zastupitelstva města dne 08.06.2025, avšak usnesení nebylo přijato. S ohledem na tuto skutečnost jednali zástupci Města s investorem o nových podmínkách spolupráce a výsledek tohoto jednání je obsažen v předloženém materiálu.

 

Dopad na rozpočet města: řešeno rozpočtovým opatřením (výplata části dotace v roce 2025). Schválením dotace a uzavřením smlouvy o poskytnutí dotace bude vytvořen závazek města pro rozpočet na rok 2026 a 2027 a příslušná částka bude do těchto rozpočtů zahrnuta, stejně tak i do střednědobého výhledu rozpočtu.

 

Rada města na schůzi dne 27.08.2025 doporučila Zastupitelstvu města přijmout usnesení dle předloženého návrhu.


Stanovisko právní služby: Navrhovaná podpora výstavby parkovacího domu je smluvně založena jednak na poskytnutí veřejnoprávní dotace se všemi důsledky, které stanoví nebo umožňuje zákon (vrácení dotace a stanovení odvodu za porušení rozpočtové kázně) a jednak na dvoustranném závazku soukromého investora a města, který obsahuje úpravu vzájemných vztahů při provozu parkovacího domu a zejména pak jeho financování. Vzhledem k tomu, že se má jednat o dlouhodobý závazek přesahující dobu udržitelnosti dle smlouvy o dotaci (10 let), měla by taková soukromoprávní smlouva obsahovat dostatečná zajištění plnění právních povinností investora tak, aby ani nadále nemohly být významně narušeny zájmy města. S ohledem na to, je právní služba, která konečnou podobu smluvní dokumentace nezpracovávala, nucena upozornit na rizika, která nemusí být smlouvou zcela saturována a z nichž některá ani nelze v krátkém čase, ve kterém byl materiál právní službě předložen, zcela identifikovat. S ohledem na žádoucí dlouhodobost zajištění veřejného parkování ve městě to mohou být problémy plynoucí z možnosti ukončení existence smluvního partnera (z různých důvodů), neboť navrhovaný zákaz zcizení nepokryje všechny varianty změny vlastnických poměrů, omezený vliv města na organizaci parkování a tím do jisté míry i jeho kapacity a v této chvíli také omezený vliv města na výši nákladů na údržbu parkovacího domu, ale i na zjišťování příjmů, byť se předpokládá uzavření následné provozní smlouvy, která by tyto otázky měla blíže upravit. S tím úzce souvisí i velmi obtížné posouzení naplnění principu řádného hospodáře při nakládání s veřejnými prostředky právě s ohledem na dosažení cíle, tedy co nejhospodárnější zajištění veřejnosti dostupného parkování, a to vzhledem k výši dotace nejen po relativně krátkou dobu, po kterou jsou závazky pokryty dotační smlouvou, ale v mnohem delším časovém horizontu. Navrhovaná spolupráce se soukromým investorem je pro město zcela nová forma zajištění investičních potřeb a vzhledem k minimálním zkušenostem je třeba jí věnovat po stránce věcné i právní velkou pozornost.        

 

Mgr. Lucie Štěpánová

Závěr: Doporučuje se přijmout usnesení v navrženém znění.

Zpracovali: Ing. arch. Jitka Pospíšilová, JUDr. Václav Dobrozemský, Ing. Kamil Žák

Datum: 25.08.2025